ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

100 frågor (och svar)

Kategori: Allmänt, Personligt

Hemma med en tråkig förkylning och en värkande rygg. Stackars mig :-(! Vad passar bättre än att pigga upp sig med en klassisk blogg-lista?! Liselotte Howard började med listan här och Johanna Arogén har också svarat på de hundra frågorna här. Kul läsning faktiskt!

Och här kommer mina svar:

1. Hur gammal är du om fem år? 35, snart 36 :-)

2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? Min sambo. 

3. Hur lång är du? 168 cm står det i passet.

4. Vilken är den senaste filmen du sett? Dawn of the Planet of the Apes. Den var helt ok.

5. Vem ringde du senast? Min sambo.

6. Vem ringde dig senast? Min sambo.

7. Hur löd det senaste sms:et du fick? "Grattis på Anna-dagen lilla stumpan! Kram från mamma"  Jag heter Anna i andranamn och hade namnsdag igår 9/12 :-)

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Föredrog sms förut eftersom jag hade lite telefonskräck, men den är nästan botad nu. Så nu tycker jag nästan att det är lättare att ringa, det är oftast enklare och snabbare. Men det beror lite på vad saken gäller, sms kan vara jättebra och jag smsar en hel del.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Skilda.

10. När såg du senast din mamma? För två helger sedan då hon var här på Stockholmsbesök <3

11. Vilken ögonfärg har du? Blå.

12. När vaknade du i dag? 05:30.

13. Vilken är din favoritjulsång? Helga natt och Jul, jul strålande jul, med flera, det är nästan lättare att fråga vilka jag inte gillar. Jag ÄLSKAR julmusik!

 

14. Vilken är din favoritplats? Hemma hos oss. Hemma. Heeeeemmmaaaaa.

15. Vilken plats föredrar du minst? Typ t-centralen i rusningstrafik, usch...

16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Fortfarande här i mitt älskade Stockholm med min underbara sambo (make?), i en större lägenhet än vi har nu och så skulle jag vilja ha hunnit med att skaffa 1-2 barn. Karriärmässigt så hoppas jag att jag fortfarande trivs lika bra som fysioterapeut som jag gör idag och att jag fortsatt att vidareutvecklas inom yrket (+ att jag tjänar mer!)

17. Vad skrämde dig om natten som barn? Tankar på spöken, utomjordingar, ormar mm. Jag var under perioder väldigt orolig nattetid som liten.

18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? Min sambos fånerier :-) 

19. Hur stor är din säng? Vanlig dubbelsäng,180?

20. Har du stationär eller bärbar dator? Båda, men använder mest mobilen iallafall :-P!

22. Hur många kuddar har du i sängen? 4 (2 var)

 23. Hur många landskap har du bott i? Gotland och Stockholms län (Uppland/Södermanland?).

24. Vilka städer har du bott i? Visby, Solna och Stockholm.

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Strumpor! Mina fötter är världens kallaste!

 

26. Är du social? Både och. Har ett jättesocialt jobb och kan ofta känna att jag behöver återhämta mig från det när jag är ledig. Men jag träffar gärna nära och kära under kravlösa omständigheter och ibland är det riktigt kul att gå på kalas :-). 

27. Vilken är din favoritglass? Sias chokladglass!

 

28. Vilken är din favoritefterrätt? Sias chokladglass eller vaniljglass, för bästa resultat ska glassen toppas med generöst med mörk choklad. Annars älskar jag kladdkaka. Och kanelbullar, men det är ju mer fika än efterätt förstås.

29. Tycker du om kinamat? Sådär. Dock väldigt förtjust i klassikern biff med bambuskott, så kallad "classic wok" från vårt stammiswokställe. Väldigt snäll i smaken, soja är mums ;-)!

30. Tycker du om kaffe? Ja verkligen. Dock inte automatkaffet på mitt jobb, blä.

31. Vad dricker du till frukost? Blåbärsté.

32. Sover du på någon särskild sida? Jag sover på vänster sida av sängen - det är MIN sida... 

33. Kan du spela poker? Nä :-)

34. Tycker du om att mysa/kela? Älskar alla former av mys. Kela? Lite för privat fråga ;-)

35. Är du en beroendemänniska? Ja jag tror det.

36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Nej.

37. Vill du ha barn? Ja.

38. Kan du några andra språk än svenska? Engelska. Pyttelite franska. Och så flytande gotländska såklart ;-)

39. Har du någonsin åkt ambulans? Nej.

40. Föredrar du havet eller en bassäng? Havet.

41. Vad spenderar du helst pengar på? Mat.

 

42. Äger du dyrbara smycken? Inga jättedyrbara, nej.

43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? Kollar mest via Netflix och andra streamingtjänster. Har många favoriter: Modern family, Homeland, Dexter, Teen Wolf, Suits, New girl, Walking dead, Sons of Anarchy, Vampire Diaries, Supernatural mfl mfl. På "vanlig tv" kollar jag gärna på program som Masterchef och Hela Sverige bakar. 

 
44. Kan du rulla med tungan? Nej. Men jag kan göra såhär.
 
 

45. Vem är den roligaste människan du känner? Min sambo. Helt klart.

46. Sover du med gosedjur? Nej, men har ett par i garderoben, haha.

47. Vad har du för ringsignal? Xperia. Signalen heter tydligen som telefonen.

48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? Det lär ligga massor i ett förråd hemma hos min mamma.

49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? En röd kakburk med vita prickar.

50. Flirtar du mycket? ;-)

51. Kan du byta olja på bilen? Hähähä, pinsamt, men: nej.

52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? Nej.

53. Vilken var den senaste boken du läste? Trilogin om Victoria Bergmans svaghet (Kråkflickan och två andra böcker i samma serie) av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist. Läser bara böcker under längre ledigheter. Skulle vilja läsa mer.

54. Läser du dagstidningen? Ja.

55. Prenumererar du på någon veckotidning? Nej.

56. Dansar du i bilen? Haha, nej men sjunger gärna.

57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? Rockklassiker :-). 

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? "Toaborste, grillkrydda, schampo, bonullsrondeller" (början till inköpslista).

59. När var du i kyrkan senast? På min morfars begravning.

60. Vem var din favoritlärare på högstadiet? Måste nog säga Göran Larsson. Matte och fysik. Inte mina ämnen alls, men han var ett pedagogiskt geni (eller bara jävligt tålmodig) så det gick rätt bra ändå (dvs jag klarade mig...), tack Göran.

61. Hur länge har du campat som längst i ett tält? En natt. Fick 10 fästingar (!) och sov aldrig mer i tält efter det.

62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig? Fick en fin present av min kollega helt spontant.

63. Vad lyssnar du på just nu? Regnet som smattrar mot fönsterrutan.

64. Har du varit med i tidningen? Ja.

65. Vad är det konstigaste du ätit? Känguru.

67. Vad är det för färg på din tandborste? Röd och vit.

68. Hur imponerar man på dig? Genom att vara intelligent/kunnig och dela med sig av sina kunskaper utan att trycka ned mig eller någon annan. Integritet, ödmjukhet och sinne för humor står också högt i kurs.

69. Vem ringer du när du är arg/ledsen? Min mamma.

70. Har du någon piercing? Hål i öronen.

71. Din största vinst? Vann en målarbok på en julmarknad för 25 år sedan ;-)

72. Civilstånd? Sambo.

73. Vilka hemsidor besöker du dagligen? Livskick, Facebook, SvD, DN, Hemnet, 9gag. Och så mina favoritbloggar som exempelvis Johannas och Liselottes.

74. Är du fåfäng? Allt är relativt, men ja det är jag.

75. Ångrar du någonting du gjort? Ja, verkligen. Vem gör inte det?

76. Hur gammal är din pappa? 59 år.

77. Vilket är ditt drömjobb? Jag har ju nästan mitt drömjobb,! Vill fortsätta att jobba på liknande sätt även i framtiden. Men med högre lön!

78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till? Resa mer med min sambo.

 

79. Vad har du haft för husdjur? Kaniner, lamm (!), katt, hund.

80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig? 1. Jag är extremt morgonpigg/extremt kvällstrött. 2. Jag är en vanemänniska med mycket rutiner. 3. Jag älskar bananer. 

 
81. Svär du ofta? Ja, ganska.

82. Sverige när det är som bäst? Dagarna innan jul när alla är sådär extra snälla?

83. Kan du åka slalom? Näj.

84. Vad har du ätit i dag? Ingen redovisningsplikt! Det är triggande för många att läsa exakt vad någon annan har ätit på en dag eller vecka. Varför ska en jämföra? Jag kommer aldrig lägga ut några "matlistor" på bloggen just av den här anledningen. Däremot kommer jag fortsätta att posta bilder på mat eller fika då och då - för att jag gillar mat och matbilder helt enkelt! Men som sagt, det finns ingen anledning att jämföra dagsintag eller dylikt. Det är bara dumt. Gör det inte <3! 

85. Vad har du för utbildning? Treårigt gymnasium Estetiska programmet med inriktning musik, Tvååriga eftergymnasiala Musikallinjen på Kulturama, personlig tränare (sommarkurs), treåriga Fysioterapeutprogrammet på Karolinska institutet. Utöver detta ett antal kurser inom fysioterapi som exempelvis psykosomatik, ortopedisk medicin (OMI) och McKenzie (MDT). Fortsatt utbildning pågår inom OMI och MDT.

86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med? Vill inte välja ut någon särskild kroppsdel, men är tacksam för att hela min kropp oftast är frisk och fungerande. 

87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med? Just nu ryggen som värker som fan... Som yngre hade jag många komplex för allt möjligt. De är väl inte helt borta idag, men de berör mig inte alls som förr.

88. Vilken är din bästa egenskap? Ganska lyhörd för andras sinnesstämningar. Och ganska snäll.

89. Vilken är din sämsta egenskap? Känslig och tendens till martyr (jobbar på det). 

90. Nämn två historiska personer som intresserar dig? Freddie Mercury och Jesus.

91. Saknar du något? En större lägenhet och barn. Lite mer pengar. Annars är jag helt nöjd <3

92. Är det viktigt att fira födelsedagar? Ja det tycker jag är mysigt. Och så gillar jag paket!

93. Vad gör dig ledsen? Trångsynthet, hat, hälsohets, orättvisor...

94. Vad gör dig glad? Min sambo och min familj. När jobbet känns meningsfullt. God mat. Bra musik.

95. Har du varit gift eller förlovad? Nej.

96. Vad ska du göra i helgen? Fredagsmys på fredagen, julfest hos sambons moster på lördagen och söndagsmys på söndagen. 

97. Vad är det knasigaste du gjort? Kanske mer "det klantigaste" jag gjort, men: hoppat rakt upp och slagit huvudet på en spik i taket så att det började störtblöda. Jag var typ 20 och kom hem sent efter en utekväll. Kände för att dansa loss i köket (väldigt lågt i tak), dåligt beslut.  

98. Vad har du för laster? Netflix ;-) och kramar.

99. Vem är din förebild? Beundrar olika egenskaper hos olika personer. Eftersträvar inte direkt att efterlikna någon särskild person. Alla är unika och jag vill hitta min egen "braighet". Dock finns det många som jag ser upp till väldigt mycket.

100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? Vila mig frisk!

 

Det var mina svar på de 100 frågorna. Jag vill gärna läsa dina svar så om du besvarar de här frågorna på din blogg så kan du väl lämna en kommentar här så jag vet var jag ska titta :-)?

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-12-10 | 14:56:07
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Åh, va kul att du också hakade på. Förvånansvärt intressant att list-läsa, inser jag. (I alla fall när det är intressanta människor! :-) )

    Svar: Hoppas fler hakar på, oväntat kul ju :-)
    Johanna

  • Johanna säger:
    2014-12-10 | 18:30:54
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Roligt! :D Jag är positivt överraskad av detta med 100 frågor, för jag brukar själv tycka att det är tråkigt med personliga fakta hos andra, och jag trodde verkligen inte att jag skulle få så många läsare på det inlägget jag gjorde. :) Kanske för att jag aldrig någonsin lägger ut sån information annars :)

    Kom ju på en massa nytt men får göra en annan variant nästa år eller nåt ;) Har även sett de serier du nämner men slutat kolla av olika anledningar. Gillar inte när det spårar ur för mycket (typ Teen Wolf) och när det bara går runt, runt (Vampire Diaries).

    Kram!

    Svar: Jag vet! Jag blev också överraskad :-)! Kul att du också gillar TV-serier, jag föredrar helt klart en bra serie framför en film. Teen Wolf är ju rätt rejält urspårad, ja, men jag gillar den! Sitter nu och har precis börjat kolla på första avsnittet av Downton Abbey som nu finns på Netflix, har knappt sett ett enda avsnitt tidigare men täkte ge den en chans när jag ändå bara ligger hemma och snorar :-) Kram!
    Johanna

  • Johanna säger:
    2014-12-11 | 09:54:00
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Den har jag inte sett, kanske ska ge den en chans :)

    Ja - samma här, serie framför film alla dagar! Man vet vad man får! :)

    Svar: Ahh, jag är fast i Downton Abbey nu! ;´-)
    Johanna

Kommentera inlägget här: