ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Att ta på sig "gås-kostymen"

Kategori: Allmänt, Personligt

Efter en diskussion på morgonens möte så påpekade min kollega att hon tycker att jag ska ta på mig "gås-kostymen" lite oftare. Det hon menar är att jag borde försöka låta saker rinna av mig istället för att ta dem personligt. Hon har rätt. Och jag vill bli bättre på det, att inte hela tiden suga åt mig allt som en gammal tvättsvamp.
 
Men det är en konst att "vara en gås" - jag är verkligen inte bra på det och det är frustrerande! Alltför ofta tar jag saker personligt vilket inte sällan gör mig till den där martyren som jag ju inte vill vara. 
 
Att vara lite mer som gåsen får väl bli nyårslöftet för 2015. Har någon några tips till mig och andra för att få våra "gås-kostymer" att passa lite bättre?
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2014-12-04 | 17:31:49
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Samma här. Men det har blivit bättre på senare år. Eller, jag har blivit bättre på det. Jag brukar tänka att jag vet sanningen om mig själv, och om någon annan har fel uppfattning om mig trots att jag gett denne alla möjligheter att se hela bilden, då ligger felet hos dem, inte hos mig. :-)

    Svar: Det är bra tänkt och jag ska fortsätta jobba på att bli bättre på att tänka så jag med :-)
    Johanna

  • Liselotte säger:
    2014-12-05 | 13:03:00
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Tyvärr, min mans vanligaste kommentar till mig är nog "Du kan inte ta det så personligt" (eller okej, efter "Jag älskar dig" - vilket jag faktiskt tar jättepersonligt! ;-) )

    Samma man motiverar det främst med att "Alla andra tänker också på sig själva, så de avser inte dig med vad de säger/gör/verkar tänka". Försöker inse det ibland!

    Jättebra nyårslöfte-tips, för övrigt.

    Svar: Klok man ;-) jag har en likadan och det är nog tur :-D!
    Johanna

Kommentera inlägget här: