ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Om träning när den är som bäst

Kategori: Allmänt, Hälsa, Träning

Jag skriver inte så mycket om träning, för det här är ju faktiskt ingen träningsblogg utan en återhämtningsblogg ;-). Men fysisk aktivitet och träning är en hobby och del av mitt liv som jag tycker väldigt mycket om. Jag gillar när pulsen går upp, att få flåsa och svettas! Jag gillar känslan av att öka tempot och känna att jag orkar lite till! Jag gillar att träningen får mig att känna mig stark - och fri - och ja, snygg! Och med bra musik till träningen får jag rena lyckokänslor, att röra sig till musik kan vara helt magiskt!
 
Ibland är det skönt med mer lågintensiv träning, en långpromenad i lugnt tempo kan vara precis vad jag behöver när jag har mycket att tänka på. Precis som det också är härligt att ibland riktigt få ta ut sig. Att "kötta" på cykeln så svetten rinner och mjölksyran i benen är nära är långt ifrån bekvämt, men jag känner att jag lever ;-).
 
För att inte tala om känslan som infinner sig efter träningen, när lugn och harmoni sprider sig i hela kroppen, samtidigt som sinnena är mer skärpta än innan passet. En väldigt behaglig känsla.
 
Tyvärr är fokuset på träning idag ganska destruktivt och dystert. Det pratas mest om hur träningen ska användas för att tukta kroppen, förändra den till det "bättre". Och ofta kopplas träningen ihop med att äta någon form av "specialkost" (precis som om det inte går att få resultat av träning när en äter vanlig mat + utrymmesmat då och då..?) Späkning i olika former framhålls, det ska liksom inte vara lätt det där med träning och kost, då räknas det inte..? 
 
Min syn på träning är att det är fantastiskt hälsosamt, både för kropp och själ. MEN bara om du tillför kroppen tillräckligt med energi dvs tillräckligt med mat. Träna för att du älskar din kropp, inte för att du hatar den. Och du, glöm för sjutton inte återhämtningen <3!
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-12-01 | 20:22:36

    Älskar när det där perfekta passet infinner sig, du vet när kroppen svarar och huvudet är med, när en är glad i allt det tuffa och jobbiga! Dessa pass infinner sig oftare ju bättre jag sköter min återhämtning.

    Och äter MAT - inte "kost", helt på känn utan att räka, värdera och minimera.

    Det är kul att variera sig också! Just nu tycker jag plyometrisk träning är roligast :) Där märks så tydlgit ifall en blir bättre, hoppar jag högre idag ja/nej, enkelt men tufft!

    Kroppen får se ut hur den vill så länge jag klarar det jag känner att jag vill/behöver klara använda den till :)

    Svar: Fin inställning som funkar långsiktigt! Härligt Lorena 👍!
    Johanna

Kommentera inlägget här: