ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Sprid kärlek, inte ångest

Kategori: Allmänt

Dags att fly Facebook märkte jag idag: Ett nytt år står inför dörren och nu är tydligen tiden inne att ha dåligt samvete för den goda julmaten som njutits samt sätta upp orealistiska tränings- och späkningsmål (i alla fall om en ska tro mitt Facebook-flöde).
 
Suck och morr.
 
Det är bara så fel att det ska börja hetsas värre än någonsin för att det blir ett nytt år. Självklart är det inget fel i att börja träna - det är ju jättebra - men att göra det enbart på grund av ångest och dåligt samvete och med alldeles för högt satta mål leder sällan till någon succé. Och att folk har ångest efter att ha ätit gott och vilat ut under julen är ju bara sorgligt, onödigt och helt vansinnigt, ingen behöver straffas för att ha gjort det kom ihåg det!
 
Jag lider med alla er som tampas med en ätstörning just nu. Jag vet att det verkligen kan vara jättejobbigt att exponeras för den här bantningspropagandan som poppar upp vart en än tittar så här års. Det är inte lätt att bli frisk i en ätstörd värld, sorgligt men sant.
 
Tycker du att det är jobbigt med den uppskruvade hälsohetsen så är mitt tips att bojkotta Facebook, Twitter, Instagram med flera om flödena triggar dig och istället vända dig till de frizoner som finns. Vill du inte helt avstå från sociala medier så är det såklart också okej. Men du, även om det är jättejobbigt, försök att stå emot att posta "dåligt samvete-statusar" om mat och träning på de sociala medierna. Sprid kärlek, inte ångest <3
 
Livskick är en frizon där det publiceras väldigt många intressanta, stöttande, roliga och bra artiklar som varmt kan rekommenderas som en motvikt till hälsohetsandet. Läs bland annat:
 
 
*Andas ut och återgår till att äta gott och njuta av ledigheten*
 
Kärlek <3
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-12-30 | 18:00:14
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    <3

    Svar: <3
    Johanna

  • Lorena säger:
    2014-12-30 | 22:23:30

    Flyr jag med!

    Det är under min jävla värdighet att sitta och bli matad med ångest och pwo-reklam. 2015 är för viktigt öfr att slösas på sånt.

    Gott nytt, starkt och fritt år <3

    Svar: Tack detsamma Lorena! Det är verkligen under ens värdighet att utsätta sig för sånt blaj! Kram!
    Johanna

  • Johanna säger:
    2015-01-03 | 15:57:15
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Säger som Liselotte: <3

    Svar: Och jag säger såklart <3 tillbaka :-)
    Johanna

Kommentera inlägget här: