ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Ytligheter vs lycka

Kategori: Allmänt, Personligt

"Vad betyder något, egentligen?"
 
Frågan väcks numer hos mig varje gång jag stöter på de ytliga fenomen som växt sig så enormt stora och blivit så beständiga i vår vardag. Jag talar om bland annat utseendefixering, hälsohets och olika typer av intolerans. Det ska vara rätt utseende, rätt livsstil, rätt åsikter - allt är yta och ytan är allt som räknas.
 
Ibland när jag tänker på det här så känner jag mig rädd, men oftast bara tom. För jag inser ju att jag inte är något undantag, jag är en del av den här världen vare sig jag vill det eller inte. Och jag känner mig så svag de gånger jag inte står emot!
 
Det är som en jävla kamp som pågår inuti. Jag vill inte att den här ytan skall vara så viktig. Jag vill leva mitt liv för min skull. Önskar verkligen att det inte kändes så viktigt vad andra tycker om mig. För att försöka behaga alla är ändå dömt att misslyckas. Dömt att göra en rastlös och olycklig.
 
Ytligheten gör oss olyckliga, jag är helt övertygad. Vid första anblicken verkar det kanske vara tvärtom, men den "lyckan" är falsk och förrädisk och leder bara till ett ökat behov av de där kortvariga "kickarna". Den verkliga lyckan kanske inte alls är den du kämpar så hårt för att uppnå. Den verkliga lyckan kanske finns mitt framför näsan på dig. Så snälla, stanna upp och våga lyssna till vad du vill. 
 
Jag vet nu vad som är viktigt för mig, vad som gör mig lycklig egentligen. Och jag lovar mig själv att jag ska jobba på att närvara i de stunderna och ta vara på dem ännu mer. Och jag kommer att fortsätta ställa mig frågan: "vad betyder något, egentligen?", så att jag inte glömmer mitt löfte.
 
Tungt inlägg för en fredag kanske, men förkylning och soffläge sätter fart på tankarna. Det är bra, men lite tungt som sagt... Kram <3
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Hanna säger:
    2014-12-12 | 22:49:15
    Bloggadress: http://pussythoughts.wordpress.com

    Tycker det låter vettigt. Vi associerar gärna lyckokänsla med det kortvariga lyckoruset vi får när något bra sker, men att vara lycklig kanske mer handlar om att vara glad på ett harmoniskt och hälsosamt vis?
    Intressant inlägg!

    Svar: Tack för din kommentar! Jag tänker mycket på den här eviga strävan mot karriärmål, tränings/utseendemål och typ strävan efter den bäst inredda lägenheten. Att vi tror att allt det där är vad som gör oss lyckliga när lyckan i själva verket kanske bor i tiden med våra älskade o dyl. Det låter ju enkelt och tydligt, men är rätt lätt att glömma bort i all "ytlighetsstress".
    Johanna

  • Robex Lundgren säger:
    2014-12-13 | 09:07:10
    Bloggadress: http://ghgumman.blogg.se/

    hoppas du får en fin helg.

    Svar: Tack
    Johanna

  • ddianasliv.blogg.se säger:
    2014-12-14 | 20:09:09
    Bloggadress: http://ddianasliv.blogg.se/

    Bra inlägg med kloka tankar. Jag håller verkligen med dig om vikten av att stanna upp och reflektera. Vad är viktigast? Att vara lycklig eller att ens liv ser bra ut utifrån. En vacker fasad eller ett harmoniskt inre. Det är lätt att blanda ihop, svårt att skilja på - framförallt när "kickarna" du pratar om kommer.

    Kloka tankar, och inte alls ett för tungt inlägg för en fredag (även om jag läste det på en söndag ;)).

    Svar: Ja, jag tror vi tänker lika där, du beskriver det bra. Tack för att du läser!
    Johanna

Kommentera inlägget här: