ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Jag motsätter mig hälsohetsen, inte en god hälsa

Kategori: Allmänt, Personligt

Lady Dahmer bloggade nyligen om sitt agg mot smala personer som skyltar med hur mycket "skit" de äter. Detta fick mig att fundera över hur min egen blogg uppfattas. Jag är smal (just nu). Och jag bloggar ibland om att jag äter pizza.
 
Jag har valt just "veckans pizza" för att avdramatisera pizzamåltiden. Pizza har enligt mig ett dåligt rykte och jag är också generellt mot att kategorisera mat som "skräpmat" det ger en tråkig och matfientlig ton som jag bara tror leder till ökad problematisering av mat och ätande. Tycker jag att alla ska äta pizza varje dag? Givetvis inte, jag tror ju som bekant på variation och har aldrig propagerat för att leva på en ensidig kost eller på sk "skräpmat". Var och en får själv bestämma hur den skall äta, men jag tror fortfarande på ät allt-principen och på en allsidig och sund kosthållning.
 
När jag tidigare har talat om min tro på att äta allsidigt mötte jag en del motstånd och kände mig rätt missförstådd. Jag kanske uppfattades just som en av de människor som Lady Dahmer nämner i sitt inlägg. Lite orättvist tycker jag, men jag antar att mitt inlägg verkligen hade taggarna utåt och bjöd in till det. Jag var bara väldigt trött på att klassas som osund för att jag äter kolhydrater varje dag.  
 
Jag kommer att fortsätta att äta kolhydrater varje dag. Och fett. Och protein. Ibland kommer måltiderna att vara pizza, ibland lax med bulgur och broccoli och så vidare i det oändliga. Jag tror att det är det bästa, det mest hälsosamma och jag har rätt till den åsikten. Och alla andra får verkligen fortsätta att äta som de vill. Det jag skulle önska är bara att den här ständiga indelningen av vad som är bra mat och dålig mat kunde upphöra. Den bidrar inte till något bra.
 
PS. Innan någon hinner fråga varför jag hatar Lady Dahmer så vill jag bara säga...shhhhh! Jag gillar verkligen Lady Dahmer, såg henne på stan igår och blev typ starstruck ;-) Håller inte med henne i allt, men vad är det intressanta med en sådan person? Tycker att hon är cool och bra på många sätt i alla fall! DS
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: