ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Åsikter om träning för gravida

Kategori: Allmänt, Träning och fysioterapi

Har nyss varit och tränat med min goda vän som är gravid i vecka 19. Hon är en träningsglad tjej som alltid varit fysiskt aktiv. Den nytillkomna graviditeten har hittills inte medfört några komplikationer, varken illamående eller smärtor utan hon mår helt enkelt prima. Det jag märker är att många tycker sig ha rätten att kommentera hennes träning och rent av avråda henne från olika aktiviteter. Detta irriterar mig, kanske för att min vän också är fysioterapeut och därmed ganska välutbildad i träning för gravida, men också för att jag helt enkelt ogillar när folk kommer med icke efterfrågade "råd" i allmänhet.
 
Bara därför så kommer här just lite icke efterfrågade råd från mig gällande träning för gravida haha ;-). Är du van vid att träna och tränar sunt och allsidigt som min vän så är det inte farligt att fortsätta träna som gravid. Min vän har minskat intensiteten något och anpassat vissa aktiviteter genom att hon lyssnat på kroppen (lyssna på kroppen = very good).
 
Jag skulle aldrig ge en gravid kvinna som tidigare varit helt inaktiv rådet att börja träna på samma nivå som min vän - det handlar om hur du tränat innan du blev gravid. Är du inte alls fysiskt aktiv så går det oftast bra (trots att du är gravid) att börja med någon mer lågintensiv aktivitet, till exempel promenader. Att börja träna inför någon slags maxprestation skulle jag inte rekommendera någon att göra under en graviditet, oavsett hur tränad du varit innan. Graviditeten är ju i sig uppladdningen inför en maxprestation och det räcker ;-).
 
Sedan finns det ju övningar och träningsformer som av förklarliga skäl är mindre bra under en graviditet till exempel utfall (ojämn belastning för bäckenet) och kampsporter med risk för våld mot magen och dylikt. Kort sagt: mår du bra i din graviditet och vill fortsätta träna så går det bra. Vissa aktiviteter får du kanske ändra på, men oftast går det bra att fortsätta träna om du tränat innan graviditeten. Det viktigaste är att vara lyhörd på hur din kropp mår av träningen och även att kunna känna att det är helt okej att träna mindre som gravid.
 
Är du osäker på hur du kan träna under din graviditet så är mitt tips (såklart) att ta kontakt med en bra sjukgymnast/fysioterapeut! Det fina med att söka hjälp på det sättet är att rådgivningen anpassas till dig som individ och inte bara består av "akta dig för..." och "undvik..." Naturligtvis kan du som har en jobbig graviditet, exempelvis med rygg- eller bäckensmärta, också få hjälp av en fysioterapeut med lättare träning och hjälp till avlastning och smärtlindring.
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-05-20 | 22:00:44
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Och jag som skrev att det blivit bättre med de där "råden" (http://livskick.nu/gravid-pa-gymmet-om-traning-under-graviditet/)... ;-) Men bra att du - som utbildad - också balanserar det! Och att "lyssna till din kropp" kan inte påpekas nog ofta, i en tid när att ignorera instinkter och behov blir allt vanligare...

    Svar: Det har nog kanske blivit bättre ändå, jag har också haft den uppfattningen. Men min vän fick inte mindre än tre kommentarer under gårdagen vilket gjorde mig lite fundersam. Jag får väl se hur mycket jag själv får höra om/när jag blir gravid :-P
    Johanna

Kommentera inlägget här: