ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Det ätstörda folket

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Vissa hävdar att ortorexi och andra ätstörningar utgör en så liten minoritet att de inte är värda att tala om då övervikt, fetma och inaktivitet anses vara större problem. 
 
Jag håller inte med.
 
För det första så verkar ätstörningar inte alls vara så ovanliga. 
 
För det andra så bombarderas vi med ett glorifierande av ätstörningar genom trender som #fitspo och "strong is the new skinny!" och dylikt som i mina ögon bara är att försöka få magra, övertränade kroppar att framstå som något sunt - ett sätt att normalisera anorexi och ortorexi.
 
För det tredje så är ätstörningar mer än anorexia nervosa! Hur vanligt är det till exempel att en människa äter sig till sjuklig fetma utan att ha någon form av ätstörning? Att ha rubbade hunger- och mättnadskänslor efter år av jojo-bantning är också en form av ätstörning. Eller att överkompensera med mat efter att ha provat 5:2 dieten. Eller att döva sin ångest med mat. Eller att hetsäta som en ren självskadehandling. Eller...
 
Kort sagt: ätstörningar finns hos såväl underviktiga som hos normalviktiga och de med övervikt eller fetma. Som jag ser det så är samhällsproblemen ortorexi och fetma likvärdiga samexisterande livsstilssjukdomar skapade av tiden vi lever i - en ätstörd nation. 
 
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-05-17 | 16:59:32
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    "Varför klagar folk när jag har hittat en hälsosam livsstil jag trivs med?" (läs: en livstil där jag planerar min mat och träning minutiöst och får ångest om något avviker från planen en millimeter)

    "Överviktiga är lata och VILL bara äta godis hela dagarna - ville de gå ner i vikt skulle de bara sluta äta så mycket!"

    Sådär ja, nu har vi rationaliserat bort den psykiska ohälsan och konstaterat att ätstörningar i alla former bara är ett påhitt från folk som tycker man ska leva fritt och "balanserat" (läs: riktiga losers.) Skönt.

    (eller så håller jag med dig till 110%... men det kommer vissa tyvärr aldrig förstå!)

    Svar: Mitt i prick Liselotte, det verkar vara svårt för många att kunna (eller vilja) ta till sig det som vi "losers" har funderat över länge ;-)Med det här inlägget så ville jag helt enkelt lyfta att ätstörningar knappast är ett litet problem. Det gör mig förbannad att det inte talas mer om det.
    Johanna

Kommentera inlägget här: