ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

I min religion är det inte syndigt att njuta

Kategori: Allmänt

 
 
Sitter i mammas kök och läser ICAkuriren, en tidning som sällan lyckas reta upp mig då den är nästan lika snäll och sympatisk som min mamma. Den här rubriken fick mig dock nästan att sätta mitt morgonté i halsen: känns den inte helt galet förlegad? Vadå syndigt gott?! Hur kan det vara syndigt/dåligt att något är gott? 
 
Är det hälsohetsreligionen som min vän Lorena brukar referera till? Är det den som spökar? "Åh, nu har jag syndat och ätit kladdkaka!" Enligt hälsohetsreligionen verkar det ju som att njutning i alla former är av ondo - om det inte gäller sex förstås, nej det kan få passera: "för en orgasm bränner ju jääääätttemånga kalorier!!" Fy fan...
 
Eller är det en av katolicismens dödssynder som åsyftas? Frosseri? Men det är väl för i h-vete inte frosseri att äta en bit kaka eller två? Va? Och ibland kanske en till och med känner för att frossa!! Varför skulle det då vara så fel?
 
Hursomhelst så tilltalar inte det här syndbegreppet mig överhuvudtaget. Jag tror inte att det medför något positivt att skuldbelägga sig själv när en äter något gott, frossar och/eller njuter. Punkt.
 
Bajs-rubrik, ICAkuriren 👎
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-11-01 | 22:19:53

    Syndigt gott...

    Det låter ju faktiskt störtlöjligt om vi ska vara ärliga!

    Syndigt ont kan jag väl gå med på rent grammatiskt. Men Syndigt Gott är ju bara motsägelsefullt ;)

    Tack för omnämnandet och ha en mysig allhelgonahelg.

    Tänker på de som inte längre är med oss, hoppas de njuter av chokladfrosseri å det grövsta i himlen om en sådan plats mot förmodan finns. Om himlen finns är det nämligen så jag helst föreställer mig den. Soffa, god bok och choklad. ;)

    Svar: Jag hoppas att morfar sitter i en skön fåtölj, läser en biltidning och mumsar på en helt egen Alladin-ask, det hade han gillat ;-)
    Johanna

  • Johanna säger:
    2014-11-04 | 10:50:21
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Usch och blä!

    Svar: Ja! :-(
    Johanna

Kommentera inlägget här: