ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Kan det inte få bli en grej att "äta nyfiket"?

Kategori: Allmänt, Ätbart

Laktosfritt, glutenfritt, raw, LCHF... Det framgår rätt tydligt att den gamla hederliga tallriksmodellen är mer hopplöst ute än någonsin tidigare. Det tvistas ivrigt om vilken kosthållning som är den "rätta", men tydligt är att vilken matväg en väljer så är det viktigt att utesluta något..?
 
Jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle vara om vi, istället för att utesluta saker, kunde fokusera på att försöka äta så allsidigt som möjligt. Visst, det skulle ju då slinka ner lite vetemjöl och komjölk (som ju verkar vara det som är "farligaste" just nu...) men att äta av "allt" erbjuder ju samtidigt en stor variation för kroppen. Kanske är det då det säkraste sättet att få i sig allt som en behöver?
 
För det är inte så lätt att veta exakt vad kroppen mår bäst av. Och det går inte att lita på enstaka studier med larm om att det ena och det andra är farligt - då kan vi snart inte äta någonting! Och det vetenskapliga bevisvärdet i dessa studier överdrivs dessutom otroligt mycket av dagspressen. En studie säger ju egentligen ingenting och dessutom är det sällan som någon större kvalitetsgranskning utförs av typ Aftonbladet. Nä, löpsedlarna måste ju upp snabbt liksom...
 
Känner mig nu tvingad att klargöra att jag naturligtvis inte uppmanar människor att äta sådant som de är allergiska eller överkänsliga emot. Vill även vara fullkomligt tydlig med att jag självklart respekterar vegetarianer och veganers ställningstagande! Jag är även ödmjuk för att det kan variera från individ till individ hur var och en mår bäst av att äta. 
 
Det jag reagerar på är just trenden att utesluta mer och mer saker och hur detta skapar rädslor kring mat och ätande. Jag tror på många sätt att ett mer nyfiket, allsidigt och varierat ätande skulle vara så mycket bättre. Rädslan över att få i sig något "olämpligt" kan ju dessutom ställas mot rädslan över att inte få i sig tillräckligt - det kan också göra kroppen sjuk (och ge kosmetiska problem om det även finns en sådan oro...)
 
Men...de här kostrestriktionerna handlar nog inte så mycket om hälsa egentligen. I mina ögon är det den utbredda hälsohetsen som sprider rädsla och osäkerhet och leder till matbeteenden som kan likställas med ätstörningar. 
 
Min övertygelse är och förblir att ett varierat, regelbundet och tillräckligt ätande är det som verkligen är hälsosamt. Nyfikenhet och glädje i ätandet gör nog heller inte saken sämre. Mat är ju så mycket mer än bara kost! 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-11-16 | 21:36:06

    Egentligen ska det inte behövas "trender" förr kunde folk typ KÄNNA EFTER, det verkar ju ha gått helt förlorat idag tyvärr.

    Men ska det vara trend ska det nog vara exakt det du beskrev :)

    Det är oftast vad vi inte äter som är problemet snarare än vad vi äter. Och laddningen! Får man bort laddningen kring mat och hälsa, då har man vunnit tror jag.

    Svar: Jag håller helt med dig, klart att det inte ska behövas trender. Det är ju egentligen bara att krångla till det.
    Johanna

  • Johanna säger:
    2014-11-17 | 10:08:03
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Skriver under på detta!

    Svar: Skönt att höra!
    Johanna

  • kliar och sticks säger:
    2014-11-17 | 14:27:37
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

    Eftersom jag själv har två olika sjukdomar/tillstånd/åkommor/whatever där kosten behöver ses över, så har jag också kommit i kontakt med väldigt många andra som också behöver göra just det. Därför tycker jag att det är jättebra att olika varianter på kosthållning kommer upp i ljuset och att man kan få någon sorts idé om vad man kan testa. Det finns många som mår dåligt av den "varierade och allsidiga" kost de äter och då är det väl bra att de är nyfikna och testar att utesluta sådant som får dem att må dåligt?

    Jag blir bara provocerad av den här typen av inlägg eftersom jag vet hur otroligt många som får gå runt och lida av exempelvis magproblem, som kan lindras eller botas genom kostomläggning.

    Hade min mormor levt idag hade hon inte behövt lida av sin mage som hon gjorde, för idag finns det mycket mer varianter av kosthållning att prova. Hon hade förmodligen blivit hjälpt av samma kost som hjälpt följande två generationer. Jag önskar att jag hade vetat det jag vet idag för många år sedan. Hade inte GI och LCHF dykt upp så hade jag förmodligen haft så ont i magen att jag inte kunnat ha ett arbete.

    Hur många av de som testar sig fram har inte problem som gör att de behöver det?

    Svar: Jag respekterar din åsikt. Tycker dock att jag var väldigt tydlig med att inlägget inte handlar om att den som är allergisk/överkänslig inte skall utesluta dessa livsmedel. Tråkigt att det blev missförstånd ändå. Många som "testar sig fram" har eller får ätstörningar och det är min största invändning till att göra det, om en inte har några problem.
    Johanna

  • Kliar och sticks säger:
    2014-11-18 | 14:52:19
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

    Jag tycker inte heller att man behöver testa sig fram om man inte har någon form av problem. Grejen är att väldigt många har just det och många upptäcker att det finns möjligheter att göra något åt sin kost. Då blir alla "antiartiklar" som också kommer i tidningar, bloggar o.s.v lika mycket hälsostress, för ofta är det lika mycket bara "tyckande" som allt annat.

    Jag tror inte att jag känner en enda kvinna i min egen ålder som inte har eller har haft ett ansträngt (i bästa fall) eller kaotiskt (i värsta fall) förhållande till mat. Självklart är allt mixtrande en möjlig väg in i matmissbruk. Precis allt. Allt från olika uteslutanden till att äta varierat och lagom.

    Svar: Menade inte att provocera någon. Dock står jag fast vid det jag skrivit. Jag tror generellt starkt på "varierat och lagom" och att det är mindre risk att hamna i ätstörningar om en utgår ifrån det. Jag har inga bevis för detta utan det är enbart mitt tyckande och troende. Du behöver givetvis inte dela min åsikt.
    Johanna

Kommentera inlägget här: