ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Skulle du offra ett år av ditt liv?

Kategori: Allmänt

...för den perfekta kroppen?
 
 
I dagens Metro kan vi läsa om en svensk konferens där ett hundratal forskare från hela världen kommer att samlas för att tala om utseendefixering och presentera nya studier i ämnet. Konferensen äger rum i Kristianstad nu i december och på agendan står bland annat förebyggandet av ätstörningar. 
 
Forskning visar, förutom att utseendefixeringen i västvärlden blir allt mer utpräglad, även ett tydligt samband med den ökande psykiska ohälsan. Hårdast drabbade är unga mellan 15 och 24 år. Enligt en studie från Storbritannien så skulle 30% av de unga kvinnorna offra minst ett år av sitt liv för att få sin "idealvikt och form". Minst ett år. Av livet. Jag saknar ord :-(
 
Blä - för att sådan här forskning ens skall behövas...
 
Bra - att det forskas på området och att vi pratar om och problematiserar utseendefixeringen!
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-11-24 | 21:17:35

    En rätt ung tjej sa idag att jag var hennes förebild och att jag hade hjälpt henne släppa utseendefixeringen. Då blev jag glad! (För att jag inte rakar mig överallt, inte sminkar mig och inte är speciellt "fixad" i allmänhet).

    Faster berättade att det var först på tidigt nittiotal som "vanliga" kvinnor började raka benen. Idag träffar jag fjortonåringar med silikon...

    Tror det är det där jävla instagram alltså. Alltså förut kunde ju alla hålla på sådär hemma på kammaren men nu måste man visa och tävla med resten av världen också. En tävling ingen kan vinna. Det kommer ju alltid finnas nån jävel med rutigare mage och "renare" kost.

    Mycket därför jag inte är så mycket i sociala medier, jag vill inte vara med ens som åskådare. Jag har Facebook, där ser alla mig med namn och födelsedatum, även min släkt, min arbetsgivare osv. Där måste jag därför vara dels mig själv och dels finlira lite med vad jag säger/delar. Det får räcka.

    Så läser jag hos dig och andra som reflekterar innan ni skriver om ämnen jag tycker är intressanta såklart. Gillar när det är mer djuplodat än lite matbilder och dagens pass på gymmet! Det är jag jättetacksam för att ni skriver. Du, Jakob, massa arga feminister, komiker och politiker. <3 Ni är mina förebilder :)

    Svar: Tusen tack för din fina kommentar, för ditt stöd och för att du är en av dem som kämpar emot Lorena! Tror också på att utvecklingen vad gäller sociala medier har bidragit mycket till att utseendefixeringen har blivit värre.
    Johanna

  • Anonym säger:
    2014-11-24 | 21:28:39

    som anorektiker har jag missat 11 år.
    Till vilken nytta..;(

    Svar: Anorexi och andra ätstörningar förstör såklart så otroligt mycket för en. Men du lever! Och det går att ta igen mycket av det du missat som sjuk. Hoppas att du mår bättre nu <3
    Johanna

Kommentera inlägget här: