ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tips för mindre julstress (och därmed mer julmys!)

Kategori: Allmänt, Hälsa, Stress, Återhämtning

* Sänk kraven!
Kanske är det fullt möjligt för julstämningen att infinna sig även om du inte har hunnit med att luta lutfisk, montera pepparkakshus, städa bakom soffan och stöpa juleljus? Fråga dig vad det är som ger dig julstämning - egentligen.
 
* Handla på nätet!
Så skönt att slippa hetsen med julhandeln i butikerna! Vi klickar hem nästan alla julklappar i år och julmaten handlar vi på Mathem.se (precis som vi gör med den vanliga maten året om). 
 
* Kör på julklappsfri jul!
Blir det bara en stress och en känsla av att "byta pengar" så tycker jag att man lika gärna kan skippa klapparna. Personligen är jag lite för förtjust i paket (både att ge och få haha) för att gå all in på detta :-) Däremot har vi skalat ner lite på omfattningen, vilket känns skönt. 
 
* Res bort! 
Förmodligen den bästa lösningen för den som av olika anledningar tycker att det traditionella svenska julfirandet är ångestframkallande och jobbigt. Semester i ett (varmt) land är sällan fel och om julen mest känns som en plåga, så varför inte åka iväg och ha det bra på annat håll?
 
* Knytkalas och/eller "hemliga tomten" = mindre stress för ekonomin!
Knytkalas passar ypperligt då julmaten ju ofta brukar serveras i bufféform. Och som ett budgetalternativ till julklappsutdelning så kan en variant vara att lotta fram vem som skall köpa till vem och alla behöver bara köpa ett paket var. 
 
* Fira den julen DU vill fira! 
Det är faktiskt inte ett lagbrott att tacka nej till släktingar även om det kan kännas så ;-) Julens lediga dagar är ett utmärkt tillfälle till lite extra återhämtning - ta vara på det tillfället säger jag <3!
 
 
 
Två pepparkakshus, tillverkade av mycket ambitiösa och julälskande människor på mitt jobb. Det första är årets upplaga och det undre från förra året. Undertecknad kan tyvärr inte ta på sig någon ära för något av mästerverken ;-)
 
 
Kommentera inlägget här: