ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Vettigt och intressant om träning, kost och hälsa

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Träning och fysioterapi

Jag har tidigare puffat för Friskispressen (Friskis&Svettis egen tidning) då jag tycker att det överlag är en ohetsig och sympatisk tränings/hälsotidning. Brukar läsa den på lunchen på jobbet och idag har jag gått igenom det senaste numret (nr 6 2014). Tycker att det var övervägande bra läsning även denna gång. Friskispressen känns som en skön motvikt till mycket av den hälsohetspropaganda som andra tidningar sysslar med.

 

Det jag fastnade för i nummer 6 var bland annat det uppslag där Dietisten Anna Ottoson svarar på läsarnas frågor om kost. En av frågorna kommer denna gång från en 39-årig kvinna som säger sig träna fem gånger i veckan. Frågan hon ställer handlar om huruvida hon måste äta fett tillsammans med grönsaker för att kroppen skall kunna ta upp näringsämnena. Kvinnan uppger att hon ”äter mest grönsaker” och känner sig ”äcklad av fett i de flesta former”. Dietisten förklarar sakligt att det verkligen stämmer att kroppen behöver fett, bland annat för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer och för celluppbyggnad. Det jag tycker mest om med dietistens svar är dock de sista raderna:

 

”Det låter oroande att du blir äcklad av fett. Jag skulle rekommendera dig att titta (med dina kärleksfullaste ögon) på vad detta grundar sig i och vad som skulle kunna hjälpa dig att ha ett sundare förhållande till maten. ”

 

Klokt svar tycker jag! Hoppas att många läser och tar till sig! Kvinnan som ställde frågan har med största sannolikhet en ätstörning. Att bara äta grönsaker (dessutom utan tillägg av fett) är inte ett sunt eller normalt ätande, vilket lätt kan bli oklart i djungeln av märkliga dieter och kostråd.

 

I tidningen kan vi också läsa ett reportage om Louise som varit svårt sjuk i anorexi. Hon berättar om hur det för henne började med ett godisförbud och stegvis ledde till att vara mycket nära döden. Hennes beskrivning av sjukdomen och vägen tillbaka är gripande, avskräckande och inspirerande på samma gång. ”Börja aldrig mixtra med maten”, är hennes råd och jag kunde inte hålla med mer.

 

Vidare påtalar krönikören Madeleine Carlsson vikten av att inte börja träna för tidigt efter en infektion, då det alltid finns en risk för en förlängd sjukdomsperiod - eller i värsta fall det otäcka tillståndet hjärtmuskelinflammation. Viktig påminnelse om att ha lite tålamod med sin kropp när en varit sjuk.

 

Om högintensiv träning på 15 minuter, hälsotrender och deras trovärdighet och ett smaskigt recept på kyckling med honungsrostad sötpotatis är annan intressant läsning i denna upplaga av tidningen.  

 

Visst finns det undantag även med Friskispressen, men oftast är tidningen just så bra som detta nummer. Rekommenderas varmt!

 

 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-11-06 | 20:12:24

    Gillar! Träningsglädje <3

    Svar: Ja det är härligt :-)!
    Johanna

  • Johanna säger:
    2014-11-06 | 20:55:10
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Jag håller med - riktigt bra tidning! Har tänkt blogga om det men ja, du vet, mycket som kommer före :) Tack för att du gjorde det iallafall!

    Svar: Det är faktiskt den enda tidningen av det slaget som jag står ut med att läsa för tillfället! Har sett mindre bra inslag i Friskispressen också, men det är rätt sällan. Oftast tycker jag att tidningen har en väldigt sund approach.
    Johanna

  • Liselotte säger:
    2014-11-07 | 14:15:08
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Tack för tipset! Är ju skrämmande hur många "experter" som tipsar om rent hälsofarliga metoder eller helt missar att läsa mellan raderna och ana att personen kanske inte har en helt sund anledning till sin fråga...
    (antar att de skriver "vad folk vill läsa" = pushar för viktnedgång och liknande oavsett frågeställarens behov...)

    Skönt med dietister som både har utbildning och kunskap - samt koll på hur den kunskapen bäst bör förmedlas. Och skönt med tidningar som vågar trycka den varianten!

    Svar: Ja, alla "experter" skrämmer mig också. Det är tur att det faktiskt också finns riktigt kunniga och sunda personer som ger råd i de här frågorna (och då syftar jag alltså inte på "experterna").
    Johanna

Kommentera inlägget här: