ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

3 - 3 - 3

Kategori: Allmänt

 
Detta är en övning i medveten närvaro. Den kan tyckas banal, men fungerar faktiskt väldigt bra som stresshanteringsstrategi.  
 
Övningen går ut på att tyst för dig själv beskriva tre saker som du ser, tre saker som du hör och sedan tre saker som du känner. Till exempel: "Jag ser gula löv på marken, jag ser gatlyktor som sprider sitt ljusa sken på marken och jag ser två små vattenpölar. Jag hör vindens vinande, jag hör mina egna fotsteg och jag hör en bilmotor. Jag känner kylan som biter mina kinder, jag känner min mjuka tröja mot huden och jag känner min hästsvans som slår mot ryggen."
 
Fortsätt sedan genom att beskriva två saker du ser, hör och känner. Och sedan på samma sätt med en sak av varje. Du kan om du vill därefter upprepa hela övningen blundandes (det som du ser blir då lite annorlunda, men beskriv det ändå för dig själv ).
 
Försök att genom övningen inte lägga några värderande ord i dina beskrivningar såsom exempelvis "ful", "fin", "dålig", "bra" och så vidare. Fokusera istället på dina synintrycks ickevärderande egenskaper ("grön", "lång" etc).
 
Ta god tid på dig i övningen och försök landa i det som är just nu. Börja med att öva i miljöer och situationer där du känner dig ganska lugn och säker. När du övat ett tag på det sättet så kan övningen användas när du känner dig stressad eller har ångest.  
 
Tre saker du ser
Tre saker du hör
Tre saker du känner
 
Två saker du ser
Två saker du hör
Två saker du känner
 
En sak du ser
En sak du hör
En sak du känner
 
Källa: Stressmottagningen

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-10-24 | 16:18:09
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Smart! Frågan är om jag vågar börja - jag hakar så lätt upp mig på grejer.... och särskilt det där med tre! (ex: jag måste alltid ta tre godisar av samma om jag plockar lösvikt, jag måste gå på löpbandet 33 minuter om jag väl står där, jag måste ta den tredje lotten i högen o.s.v.)

    Men medveten närvaro kanske ska utgöra alternativet till sådana hang-ups...? ;-)

    Svar: Åh Liselotte, jag känner med dig, har även jag en tendens till upphakningar, minst sagt ;-) Men som sagt, medveten närvaro kan ju vara värt att prova även mot sånt... Tror inte att mindfulness är botemedlet mot allt (det har ju varit lite väl trendigt en tid och ganska ovetenskapligt sagts kunna vars lösningen på både det ena och det andra) men det har onekligen sina poänger. Tycker själv att den här övningen är väldigt konkret och bra, funkar för mig och för många andra. Dock såklart inte för alla. Om någon vill prova så rekommenderar jag som sagt att en först övar i situationer utan stress- eller ångestpåslag, annars kommer det nog inte att fungera så bra.
    Johanna

Kommentera inlägget här: