ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Livet

Kategori: Allmänt, Personligt

Är nu på väg till Gotland för att imorgon närvara på min morfars begravning.Trots att han var gammal och sjuk så är det såklart sorgligt och jag har stundtals varit väldigt ledsen sedan hans bortgång. Begravningar är ju aldrig roliga och jag ser inte fram emot morgondagen. Dock så vet jag att det kommer att kännas bättre efteråt när vi har fått ta avsked ordentligt.
 
Och en begravning bidrar med perspektiv, får en att fundera över vad som egentligen är viktigt i livet. Och kanske får det en även att fundera på vad som är mindre viktigt och inte värt att lägga sin energi på.
 
För lite drygt ett år sedan var jag på en annan begravning, begravningen för en kollega som gått bort till följd av cancer. Vi träffade henne inte mycket sista tiden för hon var mycket svårt sjuk, men fick genom hennes närstående veta hur hon in i det sista verkligen levde. Hon gjorde det mesta av varje dag, genom att göra de små sakerna som hon fortfarande kunde göra. I hennes fall var det viktigaste av allt att få träffa sina döttrar och sin partner varje dag och att fika med dem. Ena dottern höll ett fantastiskt tal på begravningen om mammans stora intresse för att just fika "...mamma älskade verkligen att fika och det ville hon göra varje dag..."
 
Jag tycker att det säger så mycket om vad som är viktigt egentligen.
 
Begravningar och de medföljande tankarna på livet och döden gör mig inte bara ledsen, utan också väldigt tacksam (kanske just för att det ger lite perspektiv). Först och främst är jag tacksam för att få vara frisk. Men också innerligt tacksam för de där små sakerna: Tacksam för att få äta långfrukost på lördagen och sen krypa ner i sängen igen. Att få sjunga i duschen så att det ekar i badrummet. Att få kramas länge med min älskling. Att få skratta så jag kiknar. Att få upptäcka en ny plats. Att få vara hemma. Att få dricka té ur en vacker kopp. Choklad! Katter! Våren! Fredagar! Livet!
 
Ja, jag älskar verkligen livet och jag är tacksam och nu lovar mig själv att komma ihåg det lite oftare. 
 
 
 
Godnatt morfar, du gillade också väldigt mycket att fika <3
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-10-30 | 21:10:50

    Så lätt att glömma, en väns far begravdes idag. Det påminner en.

    Jag älskar att skratta högt.

    Jag älskar min familj.

    Jag älskar att röra på mig tillsammans med andra på ett lekfullt och utmanande sätt.

    Jag älskar skogen, utomhusluften. Solen.

    Jag älskar att äta tills jag är nöjd eller t o m mätt, inte tills jag rimligen fyllt mitt energi/näringsbehov.

    Jag älskar att ge komplimanger.

    Livet <3

    Svar: Jättefin kommentar Lorena, tack <3
    Johanna

Kommentera inlägget här: