ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Om "ren" mat och smutsig propaganda

Kategori: Allmänt, Ätbart

Skribenten och formgivaren Hej Blekk aka Michaela fick mycket kritik när hon nyligen kritiserade begreppet "clean eating" i sin krönika på Nöjesguiden (krönikan kan du läsa här). Michaela, som tidigare fått kritik efter att ha skrivit om liknande ämnen i sin egen blogg, fick nu utstå en ny attack från arga "hälsoivrare" som inte alls förstod hur hon kunde kritisera något så bra som just "clean eating". I kommentarsfältet under inlägget på Nöjesguiden råder en infekterad stämning och argast är kanske "Anna" som postar denna kommentar:
 
"fast nu är du ju helt fel ute. Ren mat är ju mat utan tillsatser, gifter och skit. Näringsrik mat. Bränsle för kroppen. Att äta rent är något positivt, Och stärker din kropp. Alltså tvärtemot proana. Förstår inte din koppling alls.
Men fortsätt du stoppa i dig skitmat, mc donalds & besprutade fulgrönsaker Så fortsätter jag driva mitt företag och jobba hårt för att kunna betala in skatt så att du och andra får din vård betalad när din kropp säckar ihop & blir sjuk av all skit. #Varförhyllaattmaninteskallförsökatahandomsinkropp??"
 
När Michaela förtydligar sig och bemöter kritiken genom ett inlägg på sin blogg så återkommer "Anna" med en rad arga kommentarer även på detta:
 
"HEJ här kommer jag igen som tyckte att clean eating var att visa kroppen den ultimata respekt den förtjänar. Med detta syftar jag också underförstått på den psykiska hälsan (som faktiskt går hand i hand med den fysiska). En kropp full med slaggprodukter och skit efter vad jag och andra hälsofanatiker (aka människor som finner glädje i att må bra och är trött på att leva i ett samhälle där folk sätter större ära i att käka snabbmat än egenhändigt plockade blåbär) skulle kalla ”oren mat” (aka det som människokroppen INTE rent fysiologiskt inte är gjord för att stoppa i sig, typ gluten, laktos, animalier, socker och frityrolja) har också en hjärna, balans och sinne därefter..."
 
Och så fortsätter det... "Anna" rekommenderar även (den tidigare ätstörda) Michaela att ta en titt på en rad informativa dokumentärer och avslutar med orden:
 
"Efter att ha sett dem kanske till och med du börjar överväga att äta lite mer cleant? Jag lovar att det både gör en friskare och lyckligare."
 
(Ganska modigt lovat??!!)
 
Michaela bemöter tålmodigt "Annas" kommentarer och förklarar det problematiska i att rekommendera "clean eating", framförallt till människor med ätstörningar. Tar "Anna" till sig av detta? Nja. Hon fortsätter genomgående att köra sitt race i kommentarsfältet... Och trots att Michaela är så tydlig med vad hon vill får fram, såväl i blogginlägget som i kommentarsfältet så väljs (?) det frekvent att missförstås hennes budskap. (Det skall dock tilläggas att MÅNGA även håller med och ger Michaela idel lovord).
 
Personligen så förstår jag inte hur en kan missförstå något av det Michaela skriver, men jag väljer ändå att förtydliga (min tolkning): Michaela är inte ute efter att såga dem som äter på ett visst sätt, hon säger inte att det är fel att äta annorlunda än hon själv gör och hon uppmanar inte någon att sluta äta som de vill. Michaela uppmanar heller inte någon att leva på "skräpmat" eller att aldrig äta grönsaker. Det Michaela faktiskt gör är att hon på ett genialiskt och modigt sätt lyfter fram varför "clean eating"-trenden på Instagram och i övriga forum är ett problem. Varför det för en ätstörd,eller tidigare ätstörd, person blir så fel att ersätta en slags kontroll med en annan. Varför det inte löser problemet utan endast flyttar fokus något och därmed håller kvar ätstörningen.
 
Jag håller med Michaela/Hej Blekk till 100% i det här ämnet och har själv skrivit en del om liknande saker tidigare (bland annat härhär och här). Själv föredrar jag att vara "allätare", vilket för mig innebär att jag äter det mesta som jag inte tycker smakar illa. Det innebär till exempel att jag dagligen äter livsmedel som bröd, blodpudding, broccoli, bulgur, lax, ost och bananer mm, mm. Det innebär också att jag några dagar i veckan äter fikabröd, pizza, glass, godis och choklad. Jag har ingen redovisningsplikt och väljer vad jag vill äta och när jag vill äta det (liksom du väljer vad du vill äta och när du vill äta det).
 
Jag respekterar självklart att andra vill äta på andra sätt än jag gör (5:2, LCHF, vegan, McDonalds-mat 24/7, you name it). Det jag INTE respekterar är när personer som "Anna" prackar på sin matfilosofi på andra. Jag skiter i om det gäller LCHF, Paleo, eller något annat: jag vill inte höra propaganda och jag vill inte bli klassad som osund för att jag äter som jag gör! Det är oförståndigt och respektlöst att trycka sin matpropaganda i ansiktet på folk. Vad vet folk om just dina förutsättningar i livet liksom?
 
OBS, rekommenderad bonusläsning: Sjuksköterskan Elise Nilsson gästbloggar hos Hej Blekk. Hennes inlägg "Att propagera för strikta dieter har inte några positiva effekter"  är oerhört läsvärt och förtydligar ytterligare det som Michaela, Liselotte, Johanna A, Jenny, jag själv och många andra vill ha sagt.
 
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-10-18 | 14:53:21
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    TACK! Om du visste hur jag vridit exakt dessa formuleringar i mitt huvud de senaste dagarna... utan att få ut ett ord eftersom jag känner att jag, precis som Michaela bara skulle bli missförstådd - igen och igen.

    //all-ätande, all-respekterande och all-varligt oroad för dem där det rena blir något smutsigt (eller smutskastande...)

    Svar: Tack själv Liselotte! Jag tycker verkligen att det är märkligt att Michaela blir så missförstådd, tycker att hon är väldigt tydlig. Kanske beror det på hur öppen en är och/eller på vad en har med sig i bagaget. <3
    Johanna

  • Johanna säger:
    2014-10-18 | 17:35:22
    Bloggadress: http://johanna.livskick.nu

    Här kommer ett TACK från mig också! Det känns ibland som att skrika i vacuum att försöka förklara det här för människor som inte vill se någon annan sida än sin egen. Självklart ska vi äta mat som är bra för kroppen, det är ju inte DET som är problemet!

    Svar: "Som att skrika i ett vacum" är verkligen en klockren beskrivning av den frustration jag ofta känner över det här. Därför så skönt att veta att det faktiskt finns människor som förstår. Finner ett stort stöd i er och är mycket tacksam <3
    Johanna

  • Lorena säger:
    2014-10-18 | 21:12:31

    Tack från en till! <3

    Det går inte att påverka kostfundamentalister, de får skrika sig hesa på sin gud som inte finns i deras "renläriga" kyrka.

    Vi andra kan räkna kallt med att brinna i helvetet :p

    (Näringsbrister av olika slag gör människan mycket rigid i tankebanorna, och lättkränkt)


    Svar: Tack Lorena, du är en såklart en av mina allierade med det vet du <3! Du vill inte bli med blogg?? (Anar att du fått frågan förut och respekterar verkligen om du inte vill blogga, men du har ju så mycket att tillföra). Gillar poängen om näringsbrist hehe ;-)
    Johanna

  • Lorena säger:
    2014-10-18 | 21:45:45

    Tack vilken fin komplimang!

    Hade en rätt stor blogg på stenåldern (i dåtidens mått mätt runt 2008) om typ politik, ätstörningsvård och humor, en ganska lyckad kombo visade det sig.

    Det var kul men råkade bli lite utbränd av det (leverera klockrena inlägg, svara på kommentarer, bråka med hatare etc) eftersom jag är så himla överkänslig så har dragit mig för det.

    Skulle i så fall bli någon slags satirblogg.

    Finns i tankarna jämt.

    Svar: Förstod nästan att du hade funderat kring det. Förstår helt klart dina känslor angående blogg. Nåväl, du har redan en trogen läsare här ;-) uppskattar dina kloka kommentarer hos mig och hos andra, så du bidrar ju med en massa även utan blogg. Skulle du börja blogga så hojtar du väl till hoppas jag ;-) Satirblogg av Lorena skulle jag mer än gärna läsa! Kram
    Johanna

  • Robex Lundgren säger:
    2014-10-19 | 13:40:05
    Bloggadress: http://ghgumman.blogg.se/

    mums

  • Jenny säger:
    2014-10-24 | 21:25:32
    Bloggadress: http://jenny.livskick.nu

    Word! Ja, jobba i motvind känns som vi gör många gånger, som om vi hela tiden blir missförstådda och jag har flera gånger fått frågor som "men är du missnöjd med din kropp, eller?" för att jag skriver om skönhetsideal/hälsohets. Jo, jo... som om det här handlar om just MIN kropp.

    Svar: Precis, suck! Tror någonstans att många "väljer" att missförstå för att det är för skrämmande att våga tänka annorlunda, att våga ifrågasätta sina ideal och sin livsstil samt inte minst att våga känna efter hur en egentligen mår.
    Johanna

Kommentera inlägget här: