ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Perfektfällan

Kategori: Allmänt, Personligt

Den medvetna eller omedvetna önskan om perfektion smyger sig lätt på och förpestar tillvaron. För om perfekt är det önskade resultatet så är en dömd att bli missnöjd och olycklig, oavsett vad det gäller. Perfektion existerar ju inte i verkligheten. Det perfekta är en myt, och den som väljer att tro på den kommer att bli besviken. 
 
Det slog mig idag att det tagit drygt 30 år för mig att verkligen inse detta... Mm, har i det förflutna haft mycket svårt att någonsin tänka i "good enough"-termer och därmed ständigt hamnat i den där perfektfällan. Att våga släppa på kraven ibland? Att nöja sig? Det låter ju livsfarligt eller hur?! 😉 Men om en aldrig tillåter sig att vara nöjd så får en ju heller aldrig skörda sina framgångar, aldrig njuta...
 
Jag trillar fortfarande i perfektfällan med jämna mellanrum, men åtminstone mer sällan än förut. Jag har en större insikt nu och förstår varför jag bara blir besviken när jag eftersöker perfektion.
 
Kanske är att vara perfektionist en drivkraft som många "lyckade" människor har och kanske krävs det ett visst mått av perfektionism för att få vissa önskade framgångar i livet även för mig, vad vet jag? Det jag är säker på är hursomhelst att perfektion i sig kan aldrig bli en källa till lycka. 
 
För det går ju alltid att hitta fel/möjligheter till förbättringar eller hur? Just det: perfektion existerar ju inte. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: