ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Fråga för f-n inte någon om hon är gravid!

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Tycker att det är fullkomligt självklart att inte fråga om det! Blir så förbannad på de obetänksamma människor som envisas med att göra detta gång på gång. Det är ju risk att det blir väldigt fel och jag tycker att det är vansinnigt oartigt att ta den risken. 
 
En kollega till mig berättade om en vän som hade försökt bli gravid länge. När hon gick upp lite i vikt tog sig hennes arbetskamrater friheten att ogenerat kommentera att det minsann syntes att hon nu var med barn. Dagligen blev hon utfrågad och pressad angående sitt tillstånd. "Det syns till och med i ansiktet", fick denna kvinna som inte kunde bli gravid höra - av sin chef! Är det verkligen värt att riskera att göra någon ledsen bara för att få stilla sin egen nyfikenhet?
 
Ahhhh! Jag blir så jävla provocerad av detta!!!
 
1. Om någon gått upp i vikt: kommentera det inte, du har ingen rätt eller anledning att göra detta. Vikten är var och ens jävla ensak. Det är förnedrande och skammande för en person att få frågan om hon är gravid, bara för att hon råkar ha gått upp i vikt. Hon kanske bara VILLE gå upp i vikt?! Vad sägs om det???
 
2. Förutsätt inte att alla kan eller vill bli gravida. Det kan vara jävligt känsligt att hålla på att fråga om "det är något på gång" hela tiden! 
 
Magdalena Ribbing ger bra svar på tal i frågan här.
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-09-20 | 18:13:11
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Och jag har skrivit om det här:
    http://liselotte.livskick.nu/2014/02/27/att-inte-ha-mage-tbt/

    Det här är något jag blir så j-kla upprörd över. Nu berör det inte mig själv längre, men jag kommer aldrig släppa mina starka åsikter om att, ja: "sköt dig själv och skit i andra" när det gäller det här ämnet... Tack för att du också påpekar det!

    Svar: Att sköta sig själv och skita i andra är en dygd ;-) hehe, inte jämt såklart men vad gäller detta ämne och liknande så är det verkligen det.
    Johanna

  • Liselotte säger:
    2014-09-20 | 18:16:25
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Och jag har skrivit om det här:
    http://liselotte.livskick.nu/2014/02/27/att-inte-ha-mage-tbt/

    Nu berör det inte mig själv längre, men just denna fråga går jag verkligen igång på. Om "sköt dig själv och skit i andra" kan appliceras någon gång så är det i dessa fall!

    Tack för att du också tar upp det!

    Svar: Jag tänkte faktiskt på ditt inlägg när jag skrev mitt idag, det är så bra skrivet och jag fattar verkligen att du blev/blir förbannad över det här! Det är ju helt sjukt vad "folk" tar sig friheter att säga till den som är gravid - eller tros vara gravid. SÅ oförskämt!
    Johanna

  • Liselotte säger:

    Och jag har skrivit om det i länken på mitt namn.

    Nu berör det inte mig själv längre, men just denna fråga går jag verkligen igång på. Om "sköt dig själv och skit i andra" kan appliceras någon gång så är det i dessa fall!

    Tack för att du också tar upp det!

  • Liselotte säger:

    Så kom alla på en gång! :-)
    Ta bort om du vill!

    Svar: Jag gillar kommentarer ;-) vet inte varför de inte publicerades på en gång. Skumt.
    Johanna

  • Kliar och sticks säger:
    2014-09-23 | 15:33:52
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

    Min svärmor (som frågat flera ogravida om de är gravida) hävdar bestämt att "om nån går upp i vikt så får den ju ändå räkna med att folk tror att hon är gravid" . Jag har försökt förklara att man inte måste vräka ur sig allt man funderar över, men det verkar inte gå hem.

    Jag kommenterar aldrig, inte förrän det är så uppenbart att personen kan föda vilken dag som helst.

    Svar: Jag är HELT enig med dig - och väldigt oenig med din svärmor... Förstår inte det där behovet av att kommentera. Förstår heller inte hur en kan tycka att det är en rättighet att uttala sig om andras vikt. Jag kommenterar/frågar inte heller. Tycker att det är onödigt och oförskämt.
    Johanna

Kommentera inlägget här: