ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Onödiga formuleringar

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Kära, underbara Mathem.se som låter oss slippa stressa, kånka och köa. Jag är så tacksam att jag numera aldrig behöver gå i mataffärer efter en lång dag på jobbet - ni förenklar verkligen mitt och min sambos liv! Dessutom är varorna fläckfria, era chaufförer jättetrevliga och kundservicen superproffsig... MEN, Varför måste det se ut såhär i er (annars rätt trevliga) kundmedlemstidning: _20150427_150943

_20150427_151006

Finn fem fel
 
1. Jag stör mig något ohyggligt på ordet "syndigt" här! Synd och mat/ätbara saker hör inte ihop! Punkt.
 
2. Vadå "sötsliskiga chokladkakor"? Ibland är det gott med något sött, men det behöver inte vara "sliskigt" för det.
 
3. Det är faktiskt fullt möjligt att äta ljus choklad (och en massa andra saker) utan att få en "sockerchock".
 
4. Det är faktiskt fullt möjligt att äta ljus choklad (och en massa andra saker) utan att få "viktångest".
 
5. Att formulera sig såhär bidrar enbart med att förstärka "tillåtet/förbjudet"-tänket kring mat/ätbara saker. Onödigt och dumt.  
 
PS. Mathem.se är förstås inte ensamma om att använda sig av dessa negativa formuleringar, det är snarare norm att det pratas om ätbara (god)saker på det här viset. Jag har dock ingen intention att acceptera att det fortsätter vara så ;-)    

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2015-04-27 | 21:19:16

    Alltså, ofta ser jag inte ens det här längre...(bara när jag medvetet söker saker att agitera över för bloggen ;-) ) För det är onekligen mer regel än undantag att man kopplar samman god mat (som inte modifierats a la senaste hälsotrend) med "skällsord". Jag tror inte ens skribenten reflekterar över vilka bokstäver hen sätter ihop med de vackra matbilderna. Så bra att du lyfter och rannsakar!

    För övrigt kan inget bli för "sliskigt" för mig, så varken min hjärna eller mina smaklökar har någonsin förstått det ordet... (numera: helt ångestfritt, för ja: det är alldeles jättemöjligt!) :-)

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-04-28 | 19:37:44

    Hahaha, allt för bloggen ;-) Nä, men jag (över)reagerar rätt frekvent på sådant här. Jag ser rött helt enkelt. Borde väl strunta i det kanske, men det ligger inte för mig hehe.

  • Smarta lösningar för maximal återhämtning | Johanna Ahlsten säger:
    2015-05-26 | 19:22:46

    […] vi handla mat på nätet och det är verkligen helt fantastiskt. Har ju varit lite sur på Mathem då och då, men för tillfället är jag bara tacksam Sparar otroligt mycket tid och energi på […]

Kommentera inlägget här: