ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Soundtrack of my life - om musik och hälsa

Kategori: Allmänt, Livets goda, Personligt, Återhämtning

Queen, Metallica, Robyn, Morrissey, ABBA, Evert Taube, Stephen Sondheim, The Beatles, Monica Zetterlund, Deep Purple, Kizz, Janis Joplin, Edith Piaf, Imperiet, Olle Adolphsson, Iron Maiden, Birger Sjöberg, Guns n' Roses, Elvis Presley, REM, Dolly Parton, Michael Jackson, Andrew Lloyd Webber, The Ark, Aretha Franklin, Carl Michael Bellman, Marvin Gaye, Led Zeppelin och...sa jag QUEEN?!
 
Ovan nämnda band, sångerskor/are och kompositörer är några av dem vars musik har varit viktig för mig på ett eller annat sätt. Och listan över betydelsefulla källor till musik kan faktiskt göras mycket längre än så. Jag har alltid älskat musik och precis som när det kommer till mat så är jag allätare! För mig är det mindre viktigt vilken genre som musiken tillhör och mer viktigt i vilket sammanhang jag hör den. Genom åren har jag njutit och tagit till mig av allt från musikaler (Jesus Christ Superstar, Hair, Chess, Les Misérables och många fler) till heavy metal till svensk folkmusik till västafrikanska trummor och så vidare. "Svänger det så svänger det", brukar jag säga, och med det menar jag att om bara musiken håller en viss kvalitet och är gjord med känsla så kan jag gilla det mesta.
 
Att dansa, träna eller röra mig till bra musik kan få mig att känna mig lycklig och levande (och även för all del även hjälpa mig att få utlopp för aggressioner). Att sjunga (utan krav och prestige) kan ge mig rent euforiska känslor (det är dessutom bra för andningen och mycket annat!) Och att bara lyssna på musik, det är ibland det bästa.
 
Jag tycker om när musiken finns där och ackompanjerar mitt liv, tycker om att leva mig in i den och låta den försätta mig i eller förstärka en viss sinnesstämning. Jag har så många låtar som jag starkt förknippar med olika händelser eller epoker, musik väcker minnen och en särskild låt kan transportera en tillbaka i tiden på en gång. Ibland är det glada minnen (som när jag hör någon av de låtarna som spelades på studentflaket när det begav sig) och ibland sorgliga (som sången som spelades på min kollegas begravning) och det är tydligt att musik verkligen lämnar avtryck.
 
IMG_20150212_124708
 
Musik kan fungera som terapi, som stresshantering. Musik väcker känslor och gör livets färger klarare. Musik är för mig hälsosamt i ordets rätta bemärkelse och att leva utan skulle kännas svårt. Det finns så många dimensioner av musik och den är lika fantastisk när jag ilsket städar lägenheten till Rock-klassiker på radion, som när jag dansar loss till Lady Gaga på en fest, som när jag gråter stilla till helt andra toner.

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2015-02-12 | 22:40:09

    Härlig blandning!

    Älskar att sjunga, och att rappa också faktiskt :)

    Grymt kul och stimulerande grej att skriva texter också.

    Bara lyssna är också himla fint.

    Musik är bäst!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-02-13 | 16:54:59

    Ja! Musik <3! Rappa? Mycket coolt :-D

  • Lorena säger:
    2015-02-13 | 23:36:13

    Absolut, rap/snabbt prat på rim till ett beat, kul är det i alla fall. Happy valentines!

  • Trivial facts from A to Z about me (blogglista!) | Johanna Ahlsten säger:
    2015-08-20 | 17:31:33

    […] F – Favorite Song: Kan inte välja, musik betyder så oerhört mycket för mig. […]

Kommentera inlägget här: