ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Mer är inte alltid bättre - så undviker du överbelastningsskador och överträning

Kategori: Hälsa och ohälsa, Träning och fysioterapi, Återhämtning

De överbelastningsskador som jag ser i mitt arbete är till största delarna sådana som uppkommit efter en plötsligt ökad träningsdos. Det känns värt att uppmärksamma detta fenomen lite extra nu i dessa tider då gym och motionsspår tenderar att bli mer välbesökta än under resten av året.  
 
Självklart gillar fysioterapeuten att folk tränar och motionerar, det är ju i de flesta fall jättebra! Tyvärr går dock många ut alltför för hårt med sin träning och tänker inte på att öka gradvis. Kanske går det jättebra i början när kickarna av att infria nyårslöftet motiverar lite extra och kroppens signaler uppmärksammas därför inte i tid. Bakslag som till exempel diffusa höft- och knäsmärtor, löparknä eller hälsporre är vanligt förekommande och resulterar ofta i att träningen kommer av sig helt. Viktigt att påpeka är att även den som tränar mycket och har gjort så under längre tid kan råka ut för överbelastningsskador. Regeln om att inte stegra träningen för snabbt gäller även för den som tränar mycket. Kroppen klarar helt enkelt inte hur mycket som helst - även om du är vältränad.
 
Något som ofta glöms bort är att också psykiska påfrestningar, som att börja ett nytt jobb eller problem i relationen, kan bidra till en ökad risk för överbelastningsskador och överträning. Detta innebär att du som tränar väldigt mycket och vanligtvis klarar av detta bra kan få problem om den mentala belastningen ökar (då högst troligt på grund av att en bristfällig återhämtning blir resultatet). Jag själv och många med mig har erfarenheten av att ha drabbats av överträning och det är inget jag kan rekommendera om en säger så. Överbelastningsskador och överträning tenderar ofta att bli långvariga historier (i värsta fall kroniska) och det bästa är helt klar att undvika dem överhuvudtaget. Här kommer därför några generella råd för att undvika att drabbas:
 
Tips för att undvika överbelastningsskador och överträning
  1. Variera träningen (exempelvis varva löpträning med cykling och gärna kompletterande styrketräning)
  2. Lyssna på kroppen och stegra träningen något långsammare än du tror
  3. Ge kroppen tillräcklig återhämtning (sömn, vilodagar från träning)
  4. Ge kroppen tillräckligt med energi (kilokalorier=mat)
  5. Tänk långsiktigt: du vill väl hålla i längden, inte bara till nästa träningspass?
  6. Träna inte om du är sjuk
...Och som bonus: Träna för att du älskar din kropp, inte för att du hatar den! Lycka till med träningen! 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2015-01-28 | 22:52:38

    Välkommen på plats! Kärlek /Överbelastningskadad :p

  • Jenny säger:
    2015-01-29 | 00:44:52

    Vad kul att du också har kommit till Livskick! Välkommen hit!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-01-29 | 10:45:55

    Tack! Det känns verkligen så kul :-D!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-01-29 | 10:47:05

    Tackelitack! Det går att bli bättre Lorena, tid och återhämtning är fina grejer ;-)

  • B.A.B.Y. - eller: när jag inte satte mig själv i hörnet | Liselotte Howard säger:
    2015-04-22 | 08:15:45

    […] att Johanna finns (och skriver klokheter som dessa). Jag lovar att jag ska återhämta mig – från träningen, men kanske inte från känslan av […]

  • Vilodagar – vad krävs för tillräcklig återhämtning? | Johanna Ahlsten säger:
    2016-01-13 | 16:41:36

    […] man bli bra på något så krävs givetvis en tillräcklig mängd av träning av denna aktivitet, men mer är inte alltid bättre. Jag blir bekymrad när jag ser att någon som exempelvis löptränar väldigt mycket går en […]

  • Statusbringande överträning? – Johanna Ahlsten säger:
    2016-06-20 | 13:14:44

    […] Mer är inte alltid bättre – så undviker du överbelastningsskador och överträning skrivet av mig […]

  • Varför hyllas det extrema? Om ytterligheter rörande träning – Johanna Ahlsten säger:
    2016-08-24 | 06:47:37

    […] för tillräcklig återhämtning? Statusbringande överträning? Skrota “more is more” Mer är inte alltid bättre – så undviker du överbelastningsskador och överträning Antingen/eller-tänket vs the Swedish […]

Kommentera inlägget här: