ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Varför träningen gick lättare under julledigheten

Kategori: Allmänt, Återhämtning

Från och med idag är det jobb som vanligt. Varje vecka, måndag till fredag, 08.00 - 16.30. Ansvar, planering och krav. En massa roligt (jag älskar ju mitt jobb) - men ansträngande. Jag tenderar att stressa upp mig mer än jag borde över jobbet och vardagen. Och ibland blir det liksom inte så mycket krafter kvar till annat på grund av all stress.
 
När jag kom ner i varv under julledigheten så märkte jag hur krafterna återvände. Jag reflekterade bland annat över mitt (förbättrade) humör och över hur de träningspass som jag utförde under den tiden kändes så lätta och sköna jämfört med hur det brukar kännas när jag jobbar. Det är självklart inte så att mina vanliga träningspass är en pina, jag menar bara att jag märkte av en tydlig skillnad i ork och prestation när jag verkligen hade stressat ner.
 
Hittade en artikel av Jacob Gudiol som jag tyckte var intressant då den berörde just detta. Artikeln handlar om mental trötthet och dess påverkan på upplevelse av ansträngning. Utdrag:
 
"Mental trötthet verkar alltså mest påverka din förmåga att fortsätta jobba när det börjar bli jobbigt. Redan väldigt tidigt under ett uthållighetstest har man i studier sett att försökspersoner upplever att testet är jobbigare om de blivit mentalt uttröttade före. Det finns ännu ingen studie som visat att det här även gäller när det handlar om mer ren styrkeuthållighet likt vid ett vanligt träningsset där du tänkt utföra 5-12 repetitioner ungefär. Inte heller vet vi hur det påverkar vid utförandet av flesta set.

När det gäller en enstaka tung ansträngning verkar däremot mental trötthet inte ha någon inverkan. Sannolikt handlar det om så kort tid så vi orkar samla krafter för att ta i maximalt även om vi är lite mentalt trötta före."

 

Så...mer stress/mental trötthet --> sämre ork och prestationsförmåga i träningen (åtminstone den sortens träning som kräver uthållighet). Som Jacob konstaterar så är detta knappast några häpnadsväckande resultat, utan snarare precis det väntade. MEN, som jag sagt förut: bra med den här typen av artiklar som belyser sambandet mellan det fysiska och det mentala. Det gillar Återhämtningsbloggen!
 
PS. Jag har ju inget nyårslöfte, men funderar på att göra det till att verkligen försöka sluta med det onödiga stressandet. För att orka mer och för att må bättre. Det är värt ett försök i alla fall. DS.
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2015-01-07 | 18:31:00
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Då slänger jag mitt utkast på exakt denna info :-)

    Svar: Näj, publicera såklart! Kör hårt :-)!
    Johanna

  • Liselotte säger:
    2015-01-07 | 20:30:50
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Ja alltså, det känns som "den andra" infon multipliceras på varenda blogg, så vi kämpar på med vårt :-)

    (kommer om ett par dagar, har lite mycket skrivet liggande nu - och så kan jag ju länka till detta istället för dina tidigare inlägg som jag hade tänkt! :-) )

    Svar: Och vi ger inte upp banne mig :-)! Jag gillar vår motståndsrörelse :-D!
    Johanna

Kommentera inlägget här: