ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Samlade surheter (om triggers)

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Orkar inte går runt och vara sur/förbannad/bitter hela tiden, men nu har jag haft semester och samlat nya krafter ;-) Därför utfärdas härmed en varning för en kanske inte helt mogen och rationell ton i det här inlägget.
 
Det är inte lätt att bli frisk i en ätstörd värld, så är det bara. För den som kämpar mot en ätstörning så finns det mycket som kan väcka ångest, ilska och i värsta fall även trigga destruktiva beteenden. Vissa"hälsoivrare" är ofta snabba att anklaga den som tar illa vid sig för att vara "lättkränkt" och "överkänslig". Och visst, jag är helt med på att den som har eller har haft problem relaterade till mat/ätande/träning kan vara mer lätt-triggad än den som aldrig har haft några problem - men det är väl egentligen ganska naturligt om en tänker efter? 
 
Det finns en del beteenden, situationer och företeelser som får mig att se rött och jag har listat några av dem här nedan.En del av sakerna kan du aktivt protestera mot, de är inget som du behöver "tåla" eller "stå ut med". Andra saker är sådant som (tyvärr) förekommer i det hälsohetsande samhället och som kan vara svårt att påverka som individ (betyder inte att en måste gilla det). För mig så får de här företeelserna inte (längre) några mer förödande konsekvenser än att jag blir på dåligt humör, men för andra så kan triggers vara mycket värre än så. Att prata om en "känslighet" hos de som  har en ätstörningsproblematik kan jag acceptera till viss del, men det får banne mig finnas gränser...   
 
1. Viktkommentarer
"Har du lagt på dig lite efter semestern? Passa dig så att du inte går upp för mycket bara!" (Passa sig? Tänk om personen vill gå upp i vikt då? Och, oavsett, så har ingen med att göra vad någon annan väger!) Eller: "Är du graviiiiiiiid???" (...) Eller: "Du som är så naturligt smal" (ett mycket oförankrat antagande) Nej. Alltså nej. Kommentera inte någons vikt. Nej.
 
protest-464616_640 2.
 
2. När någon (oftast genom sociala medier) redovisar kaloriinnehåll i mat eller kaloriförbrukning av träning/fysisk aktivitet. Mmm, siffror överhuvudtaget faktiskt... JAG VILL INTE VETA JAG VILL SLIPPA JÄMFÖRA!
 
oliver-kahn-406393__180

3. Träningsprofiler som marknadsför sig själv som sååå sunda, "älskar mat" osv och så visar de upp en tallrik med typ en halv potatis och resten fettfritt protein och ba': "belöning efter 2 timmars crossfit..." Helt enkelt personer med ätstörningar som framhåller sitt sjuka beteende som friskt --> ger andra med ätstörningar en felaktig bild av ett normalt ätande --> en ond cirkel där synen på mat, träning och hälsa är helt rubbad. Inte så lyckat med andra ord.

cry-62326__180

4. Förespråkade av dieter och olika matförbud i allmänhet och uttrycket "ren mat" i synnerhet. Dagens oerhört onyanserade syn på mat och ätande gör mig G A L E N.
 
man-742766_640 5.
 
5. Detsamma gäller ätstörda konstigheter som normaliseras och framhålls som fräscha "tips", exempelvis att på olika sätt "lura" kroppen att tro att den är mätt... Eh, va? Så oerhört osunt säger jag! Vad sägs om total bojkott för sådana "tips" och istället fokusera på att ge våra kroppar möjligheten att känna hunger och mättnad? (Hint: genom att äta regelbundet, tillräckligt och varierat samt tugga sin mat ordentligt).
 
suit-673697_640 6.
 
6. Onödiga matkommentarer, exempelvis att prata skit om mat/utrymmesmat när sådan äts, som att börja orera om en tårtas kaloriinnehåll på ett kalas... Nääääj! Eller: Prata om ätbara saker som "syndiga" eller i liknande termer...Eller: "Nu är man ju så mätt så man inte behöver någon middag" (vem är den där "man"? Jag vill fan inte hoppa över några måltider!) Eller: "Ska du äta det där också? Hur kan du äta mer nu?" Håll käften!
 
scream-307414_640 Puh... ;-)  
 

KOMMENTARER:

  • Sofia säger:
    2015-07-30 | 14:57:57

    Håller med vartenda ord! De där två sista, speciellt, brukar jag vilja skrika ut, när jag blir riktigt less (vilket är typ alltid?), till de som håller på med sådant där snack.

  • Sofia säger:
    2015-07-30 | 14:58:31

    Okej, två näst sista

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-07-30 | 15:43:24

    Klart man blir förbannad! Med all rätt Sofia!

  • Johanna Arogén säger:
    2015-07-31 | 09:53:39

    Skriver under!!!!! Tack för detta inlägg!

  • Ett surt inlägg om dumma saker | Johanna Arogén säger:
    2015-07-31 | 10:17:47

    […] måste läsa min kollega Johannas inlägg om triggande kommentarer och beteenden. Jag håller med om vartenda ord – vill också skrika Håll käften ibland! Jag fattar att […]

  • Åsa säger:
    2015-07-31 | 13:20:13

    Jaaaa så bra! Klockrent! Blev så fruktansvärt trött på DN förra veckan som hade ett helt uppslag om #eatclean och hur bra det var :( .... låt mig slippa! Tror jag ska sätta upp de här väl synligt på min arbetsplats! Tack!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-07-31 | 13:27:38

    Tack Johanna!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-07-31 | 13:28:42

    Tack Åsa! Kände att det var dags att ryta ifrån lite ;-)

  • Linda säger:
    2015-08-04 | 19:21:12

    Åh jag håller så innerligt med dig! Har råkat ut för flera av punkterna på jobbet - främst det här med antal kalorier eller att unna sig är på tapeten. Genomgår själv processen att bli frisk och hjärtat sjunker varje gång jag hör sådant också om jag försöker att inte reagera på det, att inte ta det till mig som någon sanning men FAN vad svårt det är!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-08-05 | 12:24:58

    Ja visst är det svårt och jobbigt och man behöver faktiskt inte tåla allt det där snacket! Dock så är det nog bra att välja sina strider, annars får man ju inte göra annat än att härja med folk ;-) Viktigast är att stå på sig inför sig själv, det är det enda rätta att vara snäll mot kroppen <3 Vet ju innerst inne vad som är bra, men "bruset" dvs allt skitsnack om mat gör det tuffare. MEN det går! Kram

  • Fira det friska | Johanna Ahlsten säger:
    2016-01-29 | 20:43:27

    […] sämre dagar då jag exempelvis är extra känslig för kommentarer, jag tar ofta illa vid mig av prat om bantning och dieter och oplanerade matsituationer kan fortfarande kännas olustiga. Kanske kommer det alltid att […]

Kommentera inlägget här: