ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom (boktips)

Kategori: Allmänt, Böcker, Återhämtning

"Jag stod framför den stora badrumsspegeln i Grekland och kände inte längre igen mig själv. Kvällen innan hade ångesten slitit tag i mig med all sin kraft. Nu var det som att benen inte bar mig, som om all energi lämnat min kropp. Jag var rädd." Utdrag ur boken Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom av Emma Holmgren
vaga-vara-radd-en-bok-om-utmattningssyndrom1
 
Emma har genom boken och sin blogg blivit något av en frontfigur vad gäller att synliggöra diagnosen utmattningssyndrom. I bloggen presenterar hon sin bok och skriver om övrigt som berör stress och utmattning. Hon har även medverkat flertalet intervjuer och i HR-bloggens och SvDs artikelserier om utmattningssyndrom. Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom är baserad på fakta blandat med Emmas egna erfarenheter av att ha drabbats av syndromet. Det är tyvärr inte lätt att hitta bra information om diagnosen och Emma valde därför att skriva boken hon själv hade behövt läsa när hon blev sjuk.
 
Boken är pedagogiskt skriven i korta kapitel och ger en bra översikt av vad utmattningssyndrom innebär och hur du gör för att bli frisk. Vi får bland annat läsa om utmattningssyndromets olika faser: uppvarvning, kaos, återhämtning och nyorientering. Vi får även lära oss att återfall är vanligt och att det i det närmaste ingår i processen av att bli frisk. Det Emma skriver om rädslan är dock kanske det mest träffande och viktiga i hela boken. Våga vara rädd... passar bra som en guide/lärobok för så väl den som har drabbats som för hens anhöriga och vårdgivare (jag blev själv rekommenderad boken av en patient som läst och haft hjälp av den).
 
PS. Jag har tidigare bloggat om utmattningssyndrom, bland annat här, här och här.    

KOMMENTARER:

  • Emma Holmgren säger:
    2015-05-21 | 10:59:28

    Tack Johanna för de fina orden!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-05-21 | 12:25:48

    Tack själv Emma! Boken, din blogg och DU betyder jättemycket.

  • Hållbarhet | Johanna Ahlsten säger:
    2015-06-26 | 09:23:24

    […] är inte identiska, men de har många gemensamma nämnare och även med Emma Holmberg, som jag skrivit om tidigare. Alla tre kvinnor var otroligt engagerade och högpresterande i sina respektive arbeten samtidigt […]

  • Emma säger:
    2015-09-16 | 12:50:08

    Nu har du fått en liten länk på min nya hemsida. Så glad att du skrev om min bok.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-09-16 | 13:33:30

    Vad roligt Emma! Tack! Är väldigt glad att jag kom över din bok, den har betytt mycket för mig som fysioterapeut (och privat) och mycket för mina patienter.

  • Firar ett år på Livskick! | Johanna Ahlsten säger:
    2016-01-23 | 08:54:06

    […] Våga vara rädd – en bok om utmattningssyndrom (boktips) […]

  • Sakta ner i tid – Johanna Ahlsten säger:
    2016-06-20 | 12:21:09

    […] (vars bok jag skrivit om tidigare) tipsade på sin Instagram om Innerligt podcast avsnitt 9: ”Om […]

  • Tankar om träning vid utmattningssyndrom – Johanna Ahlsten säger:
    2016-11-14 | 15:59:33

    […] Våga vara rädd – en bok om utmattningssyndrom (boktips) […]

Kommentera inlägget här: