ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Fort men fel

Kategori: Allmänt, Personligt, Återhämtning

Jag kan göra allt. Jo faktiskt, jag är Superwoman. Jag kan pressa mig själv till mycket. Det går alltid att klämma in en extra uppgift för dagen! Jag yr fram som en virvelvind och lämnar efter mig ett moln av stress. Kanske känner mig lite duktig då? (Är det en bedrift att stressa?) Klart jag kan hålla på sådär (åtminstone ett tag - ingen är immun mot stressrelaterad ohälsa!) men det handlar inte om att faktiskt kunna, utan om vem jag blir när jag lever så. För mycket stress blir min kryptonit och kryptoniten gör mig trött, ledsen och j-ligt otrevlig. Och den där effektiviteten blir förresten sällan ens effektiv. Jag glömmer saker i brådskan. Slår i tårna i dörrkarmen för att jag far fram som en idiot. Börjar på hundra småprojekt samtidigt och slutför dem inte. Spiller ut en förpackning ris när jag tar ner den från hyllan för att jag rörde om i grytan med andra handen. Och. Så. Vidare. Lösningar?
  • Prioritera återhämtningen (det är min lösning på ALLT ;-) )
  • Inte alltid säga ja/våga säga nej
  • Göra en sak i taget
  • Försöka hitta smarta lösningar
  • Undvika "perfektfällan"
  Härmed påminner jag mig själv om ovanstående och om att jag faktiskt vill leva som jag lär. Jag vill inte vara Superwoman, jag vill må bra. Nu: ÅTERHÄMTNING!   stress-391654__180     Bild från http://pixabay.com/

KOMMENTARER:

  • Sofia säger:
    2015-05-28 | 17:35:54

    Ibland (oftast, alltid) är det mest effektiva att göra en sak i taget

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-05-28 | 19:36:11

    Ja verkligen! Svårt att bryta mönster, men jag jobbar på att försöka att inte multi-taska för mycket och särskilt inte när jag redan är jättestressad.

  • Jenny säger:
    2015-05-28 | 21:35:53

    Känner igen mig i så mkt av det du skriver. Tänkvärt. En sak i taget är så bra. Bra att påminna sig om.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-05-29 | 11:00:47

    En sak i taget är det bästa, men svårt ibland när en är sådär uppvarvad av stress... Göra saker långsamt är också fint och värt att prova. Jobbar på båda! :-)

  • Självmedkänsla och kvalitet | Johanna Ahlsten säger:
    2015-11-06 | 10:07:54

    […] is more” i de här sammanhangen. Jag lurar lätt mig själv att tro att jag är en ”superkvinna” som minsann kan klara av att göra ALLT, men att ha tusen bollar i luften funkar helt enkelt inte, inte ens om bollarna (som i mitt fall) […]

  • Återhämtningskalendern, lucka 18 – Johanna Ahlsten säger:
    2016-12-18 | 07:29:03

    […] när man håller på med ”multitasking” men faktum är att resultatet oftast blir det motsatta. Att göra en (eller max två 😜) saker samtidigt är att föredra. Såväl närvaro i stunden […]

Kommentera inlägget här: