ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Gravidkroppen

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Så var det den där tiden på året igen när veckorna fullkomligt rusar förbi. Det händer mycket nu kan man lugnt påstå. Mycket händer det såklart även i min kropp, då den lilla personen där inne i magen växer och utvecklas för fullt. 
 
Det börjar synas på riktigt att jag är gravid, det tycker både jag och de som känner mig. Från vissa håll har jag dock fått en del kommenterer om att magen är så liten (vilket skapat en del oro hos mig). Å andra sidan har nästan lika många sagt att magen är STOR så jag ska nog inte lägga så mycket vikt vid de där "storleksrecensionerna" av kulan 😏  Har även fått höra en del saker om min övriga kropps utseende/storlek. Vill inte gå in på detaljer, men jag kan ju säga att de där kommentarerna var precis den farhåga som jag hade innan jag blev med barn. Dock har jag inte blivit så illa berörd av dem som jag hade väntat mig. Kanske tar jag inte åt mig så mycket för att jag (åtminstone de flesta dagar) faktiskt trivs ganska bra i den här kroppen.  Jag tycker min mage är fin, till och med att den aldrig varit finare! 😄
 
Och vad beträffar resten av kroppen så är inte utseendet på den något som har känts särskilt problematiskt alls. Snarare har jag haft en snällare syn på min kropp och mitt utseende sedan jag blev gravid. Det som däremot bekymrar mig vad gäller kroppen är att jag har ganska ont. Mina "vanliga" smärtor i ben/fötter har försämrats under graviditeten och det är såklart inte kul. Dessutom har jag börjat känna av rygg- och bäckensmärtor som gör sitt för att kroppen ännu mer skall kännas som om den blivit överkörd av en ångvält. Smärtorna gör att jag vissa dagar känner mig otroligt trött och jag nojar en del över hur det ska bli om jag ska behöva fortsätta ha såhär ont även efter att jag fött barn? 😔 
 
Men relationen till kroppens utseende känns i alla fall ovanligt bra - jag trivs! Och jag önskar så att jag kan få fortsätta känna såhär sen. Med tanke på min bakgrund så finns det förstås en viss oro kring hur jag kommer att reagera på kroppens utseende efter förlossningen, men jag försöker tänka att jag kommit så långt att jag klarar den biten också - om jag bara vill - och det gör jag ❤
 
_20160614_104217
 
Hittade förresten en liten blogglista om just graviditet:
1. Vilken vecka är du i nu? Vecka 28.
2. När är du beräknad? Beräknat datum för förlossning är 12 september.
3. När fick du reda på att du var gravid? Den 7 januari 2015. Kommer aldrig glömma den dagen 😊
4. När och hur berättade du för din partner att du var gravid? Direkt när jag hade tagit graviditetstestet. Kom snubblande ut från toaletten med stickan i handen och var lite lätt chockad kan man säga 😄
5. Hur gamla är du och din partner och hur länge har ni varit tillsammans? 32 respektive 39 och vi har varit tillsammans i 8 år.
6. Mådde du mycket illa i början? JAAA. Hade en förhållandevis kort, men väldigt jobbig period med illamående. I min enfald så trodde jag innan jag blev gravid att jag skulle slippa graviditetsillamående då jag väldigt sällan mår illa annars (skumt resonemang 😏). Dessutom hade jag kaxigt tänkt: "hur jobbigt kan det vara med lite illamående liksom", så där fick jag haha.
7. Är du känslig? Eh, ja. Men min man säger dock att mitt humör är stabilare än förut? Så inte särskilt mycket känsligare än vanligt tydligen 😅
8. När kände du bebisens första sparkar? Den 9 april. Det var helg och jag satt och slappade i soffan när jag för första gången (helt säkert) kände en spark (eller en "puff", som jag kallar dem 😊). Kändes väldigt fint och mysigt
9. Är du orolig? Ja. Men jag är alltid orolig. För ALLT. Så inget nytt under solen 😏
10. Har du fått bristningar? Nej, inte ännu i alla fall. Tror inte att jag kommer bry mig särskilt mycket även om jag skulle få det. Känns inte särskilt viktigt i sammanhanget.
11. Hur många ultraljud har du gjort? Tre stycken. Ett i vecka 6, ett i vecka 13 (KUB) och ett i vecka 21 (RUL).
12. Vet du vad det blir för kön? Med största sannolikhet blir det en flicka.
13. Hur vill du att förlossningen ska se ut? Önskar att personalen är proffsig och lugn, att jag får föda på det BB som vi tänkt (eller åtminstone på ett BB i Stockholm...råder tyvärr smärre kaos här 🙄) Önskar också att min man är med mig (!) och att jag inte blir för rädd/stressad när förlossningen sätter igång.  Fast... Egentligen får förlossningen (inom rimliga gränser) se ut hur den vill (jag klarar det!), bara vi tar oss igenom den och att vi mår bra efteråt ❤
14. Vilka är dina favoritkläder? Mjuka och sköna med gott om rum för magen. Mest myskläder (som vanligt med andra ord) 😉 men även en och annan klänning (=bra gravidplagg).
15. Vad äter du mest/minst sugen på att äta? Nu när jag inte mår illa längre så går det mesta bra, kan till och med dricka kaffe igen! Hurra! 😄 Vad gäller "cravings" så var jag jättesugen på potatis (i alla former, särskilt mos), apelsiner och saltlakrits i början av graviditeten. Och på senaste tiden så har jag velat äta svensk husmanskost. Det godaste jag ätit hittills under graviditeten är dock rabarberpaj med vaniljglass! 😍😍😍

KOMMENTARER:

  • Gravid (blogglista) – Johanna Ahlsten säger:
    2018-01-28 | 14:36:11

    […] jag håller på och bakar en ny bebis för fullt så kändes det aktuellt med den här listan igen (gjorde den även när jag väntade Ester […]

Kommentera inlägget här: