ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Variation förnöjer!

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt, Ätbart

När jag fortfarande var fast i min ätstörning kändes det otryggt att variera maten. Det var läskigt att införa nya livsmedel och jag höll mig länge till ett begränsat antal "säkra" rätter även efter det att jag blivit mindre rädd för själva kaloriinnehållet. En ätstörning handlar väldigt ofta till stor del om kontroll och så var det uppenbarligen för mig. Det har ändrats en hel del med mitt ätande de senaste åren och häromdagen slog det mig att jag idag faktiskt har ett stort BEHOV av att VARIERA det jag äter! Tänka sig! Helt plötsligt blir jag uttråkad och less bara av tanken på att äta samma maträtt för ofta. Jag experimenterar mer i köket och "höftar" dessutom i större utsträckning med mått och dylikt. Det är härligt och så mycket roligare med mat nu när inte varje dag måste se exakt likadan ut, det är enklare och friare och jag älskar det. Det är matglädje att variera sig!
 
_20160617_121301
 
Idag låg exempelvis detta i lunchlådan, resterna från torsdagens middag som bestod av smörstekta fiskbiffar, kokt potatis, grönsaker och en kall sås. Receptet experimenterade jag ihop och det var superenkelt och blev faktiskt helt okej vardagsmat! 😄
 
Torsk- och laxbiffar (3-4 portioner)
350 g torskfilé  125 g laxfilé 
Skalet av en citron + lite citronsaft 
Ca 1 msk potatismjöl 
Salt och peppar 
 
Mixa allt i matberedare och forma till biffar. Stek i blandning av smör och olja. 
 
Kall sås till fisk à la hemkunskapen 
3 dl gräddfil
3-4 msk majonnäs 
3 msk bostongurka 
Salt och peppar 
 
Rör ihop allt och låt stå en stund innan servering 
 
Kommer säkerligen att göra något liknande igen, men då eventuellt ändra lite i receptet: Kanske ett ägg i smeten (hade inga hemma igår), någon kul kryddning (dill är säkert gott), göra biffarna på bara lax eller bara torsk, servera med någon annan sås... Och så vidare. Variation förnöjer ju! 😉  

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2016-06-17 | 13:40:50

    För min del handlar tider av icke-variation också om trygghet... men enbart trygghet med att jag överhuvudtaget ska få upp något på tallriken! ;-) Livet som kass (och helt ointresserad) matlagare är hårt! :-)

    Men inte alls lika hårt som livet som sjuk givetvis, och där har du säkert en poäng för många. Och både sinnet och kroppen behöver ju alltid en viss grad av variation, för att både livet och hälsan ska fungera.

    Jag löser det helst genom att gå på restaurang och låta någon annan variera åt mig! (önskar jag var rik...) Sen kan man ju variera sort och form på halvfabrikat (jo, man överlever av att äta sånt också) - och det där med att äta frukt och grönt "i säsong" löser ju också delar av saken!

    p.s. Dottern är kär i sin nya mixer, så det här recept kan jag kanske sätta henne på...? d.s.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2016-06-19 | 13:22:57

    Halvfabrikat, restaurang eller låta någon annan laga maten är bra lösningar för variation! Vi kör dem frekvent här hemma för att inte behöva äta samma sak för ofta. Är ju inte så att jag står och hittar på nya maträtter varje dag direkt 😉 Fast matlagningen är så mycket roligare nu, det måste jag säga ❤

  • Att kunna njuta av originalet – Johanna Ahlsten säger:
    2016-10-24 | 09:11:35

    […] kan vara spännande, kul och bra att variera saker i matväg. Chokladbollar med dadlar istället för socker blev exempelvis jättegott och […]

  • Jag har en dröm (och därför fortsätter jag ”tjata) – Johanna Ahlsten säger:
    2016-11-07 | 09:42:31

    […] Varierad, vanlig mat som naturligtvis innehåller fett, protein och kolhydrater, men som bara klassas som…MAT och inte som ”kost” […]

  • Mat och bakning (blogglista) – Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-26 | 13:22:26

    […] vill variera vardagsmaten ännu mer, vi är ganska bra på det faktiskt men jag vill ha ännu fler trevliga […]

Kommentera inlägget här: