ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Att kunna njuta av originalet

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

När jag hade problem med ätstörningar så läste jag i perioder extremt mycket kokböcker och recept. Det är ett rätt vanligt beteende bland ätstörningsdrabbade, för när kroppen nekas energi så är det svårt att tänka på annat än mat. De lockande matbilderna blev förbjudna drömmar, samtidigt som jag var på ständig jakt efter recept som min ätstörda hjärna skulle godkänna och som jag själv skulle kunna äta. Åtminstone efter "lite" anpassning det vill säga... Göra om. Ta bort. Ersätta. Göra "nyttigare". Mindre "farligt".
 
I takt med att ätstörningen växte sig starkare blev de tillåtna livsmedlen allt färre och livet allt mer begränsat. Det kan vara spännande, kul och bra att variera saker i matväg. Chokladbollar med dadlar istället för socker blev exempelvis jättegott och uppskattat julgodis i vintras (doppade i mörk choklad blev de helt underbara!) Det är dock viktigt för mig att inte "mat-modifierandet" får ta över, då det riskerar att trigga fram tankar om att vissa ätbara ting är "förbjudna" och/eller "onyttiga". Dessutom finns det så gott om livsmedel, maträtter, bakverk och så vidare som är vinnande klassiker precis som de är och jag saknade dem så otroligt mycket under åren då jag inte vågade äta dem!
 
Det är verkligen frihet och trygghet på en och samma gång att ha återtagit den vanliga maten ❤️ Dadelbollar är gott, men är jag sugen på vanliga chokladbollar så gör jag det. Båda är lika "ofarliga" för mig och ibland äter jag det ena och ibland det andra. Det är inte ohälsosamt, tvärtom: Det är balanserat och sunt. Och okomplicerat!
 
img_1294 Chokladbollar, originalet!
Kommentera inlägget här: