ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Kan inte vikt få vara en privatsak?

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Den kända kvinnan som (sponsrad av ett stort bantningsföretag) bloggat om sin viktnedgång slår nu tillbaka mot kritiken hon fått:

"Jag kan bli så trött på att det är så enkelt att kritisera mammor som vill bli av med sina gravidkilon, men man skulle aldrig kritisera någon som inte blir av med sina 23 kilo plus. Om jag inte hade gått ner mina gravidkilon så hade jag inte varit hälsosam. Hade det varit bättre? Överviktig men politiskt korrekt? Hade jag varit en bättre förebild då?"
 
När jag läser det här så kan jag inte låta bli att undra om det är ett dåligt skämt? Kvinnor, gravida som nyförlösta, eller utan barn alls för den delen, smalhetsas ju något helt fruktansvärt. Överallt. Hela tiden. Att inte kunna se det är märkligt. I kommentarsfältet under inlägget känns det gamla vanliga temat igen: "Tror många som kritiserar inte klarar att gå ner och därför måste gnälla på andra" och så vidare. Javisst, alla som inte håller med är bara avundsjuka, suck. Som väl är så syns också en hel del kloka och nyanserade kommentarer som denna:
 
"Helt okej att vilja gå ner i vikt, men varför skriva om det? Oavsett vad syftet är så sitter jag med unga kvinnor dagligen, som läser bloggar som dina och böjer sig för att gripa tag i en liten valk på magen och säga att de behöver träna mer. Att vara sund och ta hand om sig själv, att vara hälsosam är INTE synonymt med vikt!" - Marie
Precis! Det är upp till var och en om man vill gå ned i vikt eller inte, så kan inte vikten få vara en privatsak? Måste det jämföras, peppas, vägas och mätas över huvud taget? Det bidrar bara till en osund hets som får så många att må dåligt. Visst kan viktnedgång för många vara en del i att få bättre hälsa, men det är aldrig det enda som betyder något. Och när en smal kändis på sin sponsrade blogg står och funderar på de där sista två kilona, då känner jag att hälsa aldrig varit mindre väsentligt i ett sammanhang...
 
Staty med rosa mössa, fotograferad vid Liljeholmskajen, Stockholm
 
PS. Tips! BakingBabies-Mia har nyligen skrivit två väldigt intressanta och kloka inlägg som berör "mammakroppen" på olika sätt, utan att vikthetsa det minsta!    
Kommentera inlägget här: