ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Fysioterapeut eller PT?

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Träning och fysioterapi

"Jag har fått så ont i axeln, jag borde nog kontakta en PT"
När jag och mina fysioterapeutkollegor får höra den meningen så blir vi lite fundersamma och bekymrade. Jag vill inte trampa på några ömma tår nu, men tycker att det känns viktigt att framföra min åsikt, jag ska förklara vad jag menar:
 
Personliga tränare står högt i kurs och många har stort förtroende för yrkesgruppen. Att träffa en PT kan vara toppenbra om du till exempel behöver ny motivation, hjälp med att bygga muskler eller träna inför ett lopp. Vad gäller rehabträning och behandling av skador så är det dock en annan femma. En PT har på sin höjd några månaders utbildning och utbildningen är framför allt inriktad på den friska kroppen. Även om den personlige tränaren har lång erfarenhet av att syssla med träning så är det inte alls säkert att det räcker för att kunna diagnosticera vad som ligger bakom att en person  till exempel har ont i axeln.
 
En fysioterapeuts treåriga grundutbildning handlar till stora delar om patologi och skador. Fysioterapeuter som du träffar i primärvården har dessutom ofta flera års vidareutbildning inom diagnostik och behandling av muskoloskelettala besvär. Att ställa rätt diagnos och ge rätt behandling är ändå långt ifrån enkelt alla gånger. Den där axelsmärtan kan vara så mycket olika saker (problemet behöver inte ens sitta i axeln) och för att komma fram till rätt diagnos krävs ofta specifika undersökningar och mycket analyserande. Fysioterapeut är en skyddad yrkestitel som kommer med förpliktelser. Vi skall enligt lag föra journal och är medicinskt ansvariga för våra patienter, till skillnad mot personliga tränare som inte har den typen av ansvar.
 
En PT bör således inte göra fysioterapeutens jobb, lika lite som fysioterapeuten ska agera PT. Jag vill som sagt inte stöta mig med någon, utan bara tala klarspråk. Det handlar inte om att PT är dåligt och fysioterapeut är bra, utan att vi gör - och skall göra - olika saker.
 
 
Bild: https://pixabay.com
 
Tillägg: Självklart ska fysioterapeuter hjälpa till att motivera till träning, det är halva vårt jobb. Fick feedback av kollega att det nog blev lite oklart i texten.
Kommentera inlägget här: