ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Viktiga ledord i rehabprocessen

Kategori: Allmänt, Återhämtning

Det är lätt att fastna i katastroftänkande när man är i rehabprocessen efter en skada eller liknande, jag har själv hamnat där flera gånger. Att bryta de destruktiva tankemönstren är viktigt, men kan vara svårt. När de där "det kommer aldrig bli bra"-tankarna gör sig påminda behövs något att ta till; något mer än att bara "försöka tänka positivt" rent allmänt (funkar dåligt för den som inte har den läggningen). På en kurs som jag gick för något år sedan så dök den här bilden upp under en föreläsning:
"Kroppen har mycket god förmåga till anpassning och självläkning med rätt stimuli"
Jag fastnade för orden, för de var så konkreta, enkla och trösterika. Oavsett om du återhämtar dig efter en idrottsskada, utmattningssyndrom, en ätstörning eller något annat så är kroppen fantastisk på att läka det mesta om vi ger den rätt förutsättningar. Att förmedla detta till mina patienter ser jag som en viktig del i mitt arbete. PS. Att hitta rätt förutsättningar är inte alltid det lättaste. Ofta är det mer tid som krävs, men ibland är det en annan typ av behandling och/eller beteende som behövs för att kroppen ska svara. Ställ krav på oss i vården, men hjälp oss också att hjälpa: Rehabilitering är ett samarbete mellan patient och vårdgivare.
Kommentera inlägget här: