ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Glassreklam som förbryllar

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Har du lagt märke till den där glassreklamen: "När du sett säsongens badmode..." (En liten kula glass läggs på tallriken). "När du insett att säsongens badmode inte är något för dig - i år heller" (En stor portion med glass finns plötsligt på tallriken och det slutar med att ändlösa mängder av chokladsås hälls över ända tills tallriken försvinner ur bild). Vid första anblicken kan reklamfilmen tyckas lite härlig; att inte bry sig om kroppsideal osv, men när man tänker till så är den inte alls så kul utan snarare rätt problematisk.
 
Såhär tänker jag:
1. Reklamen förmedlar (felaktigt) att man inte kan äta en stor tallrik glass då och då utan att vara/bli tjock.
2. Den förmedlar även (såklart också alldeles felaktigt) det som vi hjärntvättas med hela tiden: att en tjock kropp alltid är en ful/dålig kropp...
3. ...en kropp som definitivt inte går att visa upp i det senaste badmodet 🙄
4. Varför ska bara den som späker sig få ha det senaste badmodet??? 😡
5. Och vad är det som säger att det finns ett automatiskt samband; att smala alltid äter lite glass/tjocka äter mycket glass? Jag lovar att det finns massor av överviktiga människor som bara vill ha en kula glass precis som det finns många smala som tycker om att lassa på. (Det här handlar ju inte om vad någon äter i övrigt eller om en persons genetiska förutsättningar och så vidare.)
6. Varför ska det behöva ses som något så himla busigt, rebelliskt eller revolutionerande att äta en stor tallrik glass? Kan inte glass bara få vara...glass? Och inte så vansinnigt laddat, menar jag?
7. Jag antar att den här reklamen funkar, att den får folk att köpa det här glassmärket, men för mig är den bara obegriplig, trist och omodern som spelar på det där med "beach 2017". Vad tycker du?  

KOMMENTARER:

  • Åsa säger:
    2017-06-14 | 12:31:20

    Reagerade oxå på den här reklamen, dem känns gammal och med precis det tråkiga budskap du skriver om. Vill ha äkta njut-glass-reklam istället!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-06-14 | 12:37:41

    Precis! Vad är det för fel med att marknadsföra glassen med att den smakar gott?? Är ju liksom därför man äter glass väl? 🤔

  • Erika säger:
    2017-06-14 | 12:44:40

    Ahh medhåll! Hade jag varit ett par, tre år yngre (dvs ett par, tre år mindre återhämtad från ätstörning) hade den här reklamen snarare fått mig att INTE äta glass. Så himla ofräsch.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-06-14 | 12:47:26

    Ja jag tycker verkligen att reklamfilmen är knepig! Som jag skrev till Åsa: Varför kan de inte bara marknadsföra glass med att det smakar gott istället?

  • Synd och skam på menyn? – Johanna Ahlsten säger:
    2017-09-26 | 13:47:40

    […] det är att äta gott (?) Jag har vart inne på ämnet tidigare, bland annat när jag skrev om glassreklam som förbryllar, men upphör verkligen aldrig att förundras över sådant […]

Kommentera inlägget här: