ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Vi tar fajten!

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Jag brinner för att bekämpa ätstörningar. Det betyder inte att jag tror att ätstörningar är det enda problemet i världen. Att förekomsten av livstilssjukdomar ökar i Sverige och världen är allvarligt och naturligtvis något som vi behöver uppmärksamma och lägga resurser på. Däremot gör inte den höga förekomsten av välfärdssjukdomar det onödigt eller kontraindicerat att jobba mot ätstörningar! Alltför ofta hör jag dock på olika sätt de argumenten. Och jag undrar varje gång vad som egentligen är så svårt att förstå. Det finns ju många olika problem och sjukdomar i världen - samtidigt! Och det ju är liksom aldrig någon som ser det som hotfullt att tala om benbrott eller acne bara för att livstilssjukdomar som t ex diabetes typ 2 ökar?!
 
Men ätstörningar (och annan psykisk ohälsa) sopas ständigt under mattan till förmån för de "riktiga problemen". Suck. Jag är utled på den här ignoransen av ätstörningar.  Samtidigt gör den mig mer motiverad än någonsin... Och till den som läser det här så vill jag bara påminna om att vi finns. Vi som ser och lyssnar och förstår. Vi som är beredda att strida för att ätstörningar skall ses som tillstånd som har lika stor rätt till vård, kunskap och uppmärksamhet som andra sjukdomar. Vi finns och våra röster kommer inte att tystas ❤️
 
Kommentera inlägget här: