ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Inget gör mig mer opepp än #mammapeppen

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Idag känner jag mig riktigt opepp. Låt mig berätta varför... Fick via sociala medier nys om att ViktVäktarna har en reklamkampanj som går ut på att använda en känd svensk skådespelerska, bloggerska - och mamma - som ansikte utåt. Kampanjen, kallad #mammapeppen, marknadsförs till stora delar genom skådespelerskans blogg där man får följa hennes viktnedgång. På VVs hemsida säger skådespelerskan:
 
"Det är en kampanj där nyblivna mammor och mammor ska peppas och inspireras att leva bra och hälsosamt, äta bra mat, träna lite, kanske gå ner några kilon om man vill men framförallt njuta av livet på ett hälsosamt sätt. Och vi vill gärna att folk lägger upp bilder på mat, träning, inspiration och pepp under hashtaggen #mammapeppen på Instagram"
 
Hm. Ja, det låter ju jättebra, men eftersom det är VV som ju typ är det mest kända bantningsföretaget någonsin som står bakom kampanjen så blir jag liiiite skeptisk. Tanken är nog snarare att tjäna pengar på mammors viktångest: "Lägg nu upp bilder under taggen #mammapeppen på Instagram och vikthetsa varann riktigt ordentligt!" Så sunkigt. Och farhågorna bekräftas då man går in på skådespelerskans blogg:
 
"Fasiken vad det är segt nu, jag vill bara ner till mina 62 och stanna där. Men häromdagen slog det mig att det kanske är såhär jag väger nu? Jag kanske inte kan gå ner till 62 utan att göra våld på mig själv? Jag kanske bara ska stanna? Jag känner mig nöjd, nu vill jag bara träna min kropp så att den blir stark igen men vikten är jag ju faktiskt nöjd med. Men nej. Jag ska fortsätta. ViktVäktarna är ju inte det minsta svårt så det känns mer som en utmaning att orka laga bra och nyttig mat och det ska jag fortsätta med ett tag till."
 
Nej varför vara nöjd liksom? Självklart är det ju det rätta att till varje pris fortsätta ner i vikt. Det är alltid det bästa. Jättehälsosamt och har aldrig gett någon ätstörningar liksom... (OBS IRONI SÅKLART!) Usch. Det här gör mig så uppgiven, trött och ledsen."Störta bantningsindustrin!" vill jag ropa, men inte idag. Min röst hörs ändå inte inte i motvinden av smalhets och bantningspropaganda.
 
#opeppen

KOMMENTARER:

  • Jennyjenny.se säger:
    2017-03-29 | 17:20:52

    Har sett detta men också att andra lägger upp bilder på annan mammapepp under samma hashtag för att väga upp. Iallafall gjordes det innan (var länge sen jag kollade) men det kan man ju göra om man vill. Lägga upp peppande bilder för mammor av alla de slag ;)

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-29 | 18:29:42

    Det låter bra 👍 Väldigt dumt om #mammapeppen "ägs" av ett bantningsföretag ju!

  • Jenny säger:
    2017-03-29 | 20:22:21

    Ja, för det inte särskilt peppande alls!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-29 | 21:19:28

    Riktigt opeppande

  • Bantningsföretagen vill inte att du ska må bra – Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-30 | 08:00:56

    […] trötta argumenten som alltid ska dras fram när någon kritiserar smalhetsen (som nu senast när en kampanj av ViktVäktarna fått en del välförtjänt ris på bloggar och i sociala medier). Jag tycker synd om dem som […]

  • Riktig mammapepp – nytt liv säger:
    2017-03-30 | 12:16:32

    […] Larsson blir opeppad av vikthets (denna gång från Viktväktarna) som under taggen #mammapepp återigen försöker […]

  • Saga Carlgren säger:
    2017-03-30 | 18:15:14

    Blir väldigt opepp av mammaindustrin generellt. Köp mest grejer så är du bästa mamman typ. Alternativt en bra mamma är en snygg mamma osv. Så mycket osäkerhet man har som nybliven förälder och så lätt att utnyttja den för att tjäna pengar. Tack för inlägget! 👍

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-31 | 07:12:13

    Håller med till 100%. Så lätt att hamna snett i tankarna. Det viktiga måste ju ändå vara ens relation till barnet, inte att bli någon slags mamma-produkt. Tack för att du läste!

  • Josefin säger:
    2017-04-02 | 19:58:01

    Tröttsamt! Har varit med i VV. Värsta jag varit med om. SÅ stressande. Skötte mig enligt regelverket men gick upp i vikt varje gång. När jag väl slutade så hittade kroppen tillbaka sitt lugn och med rätt balans och käk så blev fysiken bättre. Och framförallt min hjärna. Det är den som vi behöver jobba med först och främst, att tycka om sig själv. Sedan så tror jag att jag åt 1200kcal. Ett underskott av 800-1000kcal för en kvinna. Nu äter jag massa bra mat och kroppen har aldrig mått bättre pch slipper stå på svält. Så viktigt för våra inre funktioner.

    Grymt skönt att varken har press, stress eller ångest över maten och ens egna självkänsla.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-04-03 | 06:27:32

    Vad skönt att du hittade din egen väg ❤

  • Kan inte vikt få vara en privatsak? – Johanna Ahlsten säger:
    2017-04-03 | 15:38:13

    […] som (sponsrad av ett stort bantningsföretag) bloggat om sin viktnedgång slår nu tillbaka mot kritiken hon […]

  • Malin säger:
    2017-04-03 | 21:57:58

    Som inte mamma men däremot prick lika påverkad av media och influencers som alla andra. Tack! Tack för ett synnerligen nyanserat och vettigt inlägg i denna debatt som alldeles kantrat.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-04-04 | 15:35:50

    Tack själv ❤

  • Kändisar som bantar offentligt – vad är grejen? – Johanna Ahlsten säger:
    2017-10-06 | 10:00:09

    […] dumt blir det när (ofta inte ens överviktiga) kändisar plötsligt samarbetar med bantningsföretag (och ALLTID påstår att just det företaget […]

Kommentera inlägget här: