ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Mat och bakning (blogglista)

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Livets goda, Personligt, Ätbart

Är för tillfället extra trött på allt struntprat om mat och ätande och känner att det är läge för lite MATGLÄDJE! Så här kommer därför en blogglista om mat och bakning! ❤
1. Vilket är det mest lyckade receptet som du testat?
Brukar få stående ovationer när jag gör den här vegetariska pajen (men obs, jag använder fetaost istället då jag inte gillar chèvre). Det är en del pyssel, allra helst pajskalet kan vara lite trixigt att få till (som synes om man tittar på pajen längst upp till höger i bild), men pajen blir verkligen supergod och är värd besväret. Perfekt som del av en buffé, men även god som ensamrätt (och går bra att frysa in i portionsbitar).
 
Här serverade jag pajen på trevligt 30-årskalas!
2. Vilket recept har du misslyckats totalt med?
Jag skulle göra Prästgårdens pepparkaka till fredagsfikat på jobbet en gång och den blev förvisso god, men fick ett djupt "dike" i sig, trots att jag hade följt receptet till punkt och pricka. Så ful verkligen, haha, men jag fick servera den ändå för jag hade inget annat. Senare i samtal med min mamma: "Nej men tog du en avlång form, det kan du ju inte använda, det måste vara en rund!" Eh, ok??
 
Kaka bakad av min mamma. Viktigt att (som här) använda rund form, då blir det bra tydligen?
3. Har du skapat några egna recept?
Jodå, det händer! Har komponerat en kycklinggryta med curry bland annat, den gör jag rätt ofta. I övrigt blir det nästan alltid så att jag utgår ifrån ett recept, men ändrar om lite efter vad jag har hemma och så.
4. Finns det några moment som du aldrig bryr dig om i recept?
Ja, till exempel att mäta upp om det står "1 msk olja" till stekning och så. Jag tar så att det inte bränner fast helt enkelt. Sen siktar jag aldrig mjölet när jag bakar (för jag har ingen sådan sil...) men det blir nog bättre resultat om man gör det...
5. Vad bakar du helst till en vanlig fika?
Om jag ska göra något till typ helgfika här hemma så blir det ofta kladdkaka som är enkelt, snabbt och gott. Jag brukar göra min såhär: 125 g smör 3 dl strösocker 2 ägg 2 dl vetemjöl 5 msk kakao 1 tsk vaniljsocker 1 krm salt Mörk choklad Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop ägg och socker och tillsätt det smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna ordentligt och häll i lite i taget av blandningen. Rör tills allt är blandat, men överarbeta inte smeten. Grädda i bakplåtspappersklädd form i 225 grader i MAX 12 min. Lägg på mörk choklad när kakan kommer ur ugnen. Låt chokladen smälta och bred ut den över kakan. Ställ sedan kladdkakan i kylen. Serveras med vispad grädde ❤ (Och eventuellt mer choklad). (Och kaffe!!)
 
Choklad med choklad med choklad
6. Vilken maträtt bjuder du helst på om du vill imponera på någon?
Känns som om långkok skulle kunna bli min grej! Gjorde en gryta på viltkött häromdagen och den blev riktigt bra, kanske kan impa på någon? 😁 Annars tror jag att nästan all mat kan imponera om den bara är vällagad. Jag tycker själv om det mesta - om det är gott, haha.
 
Lyckat långkok!
7. Var förvarar du dina recept?
Har en massa kokböcker - som jag nästan aldrig använder. Jag brukar googla fram favoriterna eller försöker laga från minnet.
8. Vilket recept är du nyfiken på att testa?
Jag vill börja variera vardagsmaten ännu mer, vi är ganska bra på det faktiskt men jag vill ha ännu fler trevliga vardagsrätter att variera mellan. Gärna något med fisk. Sen har jag aldrig gjort egen sushi - det måste jag prova!
 
Fiskbiffar - en trevlig vardagsrätt
9. Hur/var hittar du inspiration till din matlagning?
Älskar Sveriges Mästerkock på tv 4! 😃 Älskar matlagnings- och baknings-program på tv över huvud taget, så får väl säga att TV:n är min främsta inspiratör.
10. Om du fick ge ett mat- eller bakningstips..?
Smaka av under tiden du lagar! När jag hade problem med ätstörningar kändes detta superläskigt så jag undvek det till varje pris i rädsla för extra kalorier. Idag kan jag kan säga att jag lagar hundra gånger godare mat och att det är mycket roligare att stå vid spisen just för att jag smakar av maten jag lagar. Det är inte farligt, jag lovar ❤
 
Jag och mormor bakar - och smakar!

KOMMENTARER:

  • Åsa säger:
    2017-03-27 | 11:16:12

    Härligt med glad mat- och bakpepp! Eftersom jag har dåligt med inspiration till egna idéer till blogginlägg "snor" jag den - fast det blir kanske mest en baklista... det är mannen som lagar mat hemma hos oss :)

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-27 | 11:24:51

    Självklart ska du sno listan (jag har också snott den!) det är ju det blogglistor är till för 😊❤

  • Bakblogglista (med något ytterst litet matinslag) – Åsa Jansdotter säger:
    2017-03-27 | 13:22:23

    […] så glad över Johannas peppiga blogglista om mat- och bak – det behövs mer glada inlägg om det vi äter så jag snodde helt enkelt […]

  • Får mat lov att vara mysigt? – Johanna Ahlsten säger:
    2017-06-07 | 13:10:57

    […] ätande på det där kliniska sättet (enbart äta för överlevnad) skulle jag aldrig stå ut med. Matglädje är hälsa för mig, jag gillar mat och värnar om måltiden som ett sätt att umgås. Att jag känner så […]

Kommentera inlägget här: