ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Ibland är bästa träningen den som inte blir av...

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Träning och fysioterapi

...sa fysioterapeuten. 

Skämt å sido; träning och motion är fantastiskt, men jag menar det jag skriver. Ibland är den bästa träningen faktiskt den som inte blir av:

  • När du är sjuk
  • När du känner att du ”måste” träna för att få äta 
  • När du behöver vila 
  • När det kommer upp något viktigare 
Och så vidare. 
 
Jag har levt med det där motionstvånget som i stort sett inte såg någon ursäkt som god nog till att inte röra sig och där ett uteblivet träningspass gav enorm ångest. Det här beteendet utgjorde en betydande del av min ätstörning - precis som jag vet att det idag, just nu, gör för många andra.
 
Kortfattat så tog jag mig ur det genom att medvetet begränsa (ja, till och med bitvis helt utesluta) motion och träning samtidigt som jag fortsatte att äta regelbundet, varierat och tillräckligt. Det vill säga: Jag minskade INTE på maten för att jag drog ned på träningen! (Viktig poäng för den som tillfrisknar från en ätstörning).
 
Var det enkelt? Nej, det var väldigt ångestfyllt och jobbigt, men de känslorna avtog med tiden. Och en dag vaknade jag upp med ett helt annat förhållningssätt till motion och träning än det jag hade haft tidigare. Borta var tvångsmässighet och ångest och istället kände jag rörelseglädje och ja, glädje i allmänhet faktiskt ❤️
 
Och det är så det ska vara: Träning och motion skall vara hälsosamt (och gärna lustfyllt). Annars kan det vara. 
 
...sa fysioterapeuten 😘
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Camilla säger:
    2018-04-05 | 19:58:18

    Väldigt bra och viktigt ämne att ta upp, dock väldigt svårt för mig att bryta även om det ”bara” handlar om lugna promenader så är det endå tvångsmässigt. Hur gör man för att bryta?!
    Kram Camilla

    Svar: Prova. Många gånger. Och prova igen om du misslyckas ❤️ Tyvärr så ingår det nästan att behöva stå ut med en del ångest, men det blir bättre och det kan gå ganska snabbt faktiskt. Tycker du tänker väldigt klokt ang att bryta tvånget trots att det ”bara” handlar om promenader. Är det ett tvång så kan det aldrig vara helt hälsosamt. Stort lycka till och kram ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: