ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Kalla mig omodern, men jag älskar #heltvanligmat

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

 
I dagens kostklimat kan jag känna mig som en något udda fågel, ”allätare” som jag är. Hemma hos oss äter vi ungefär sådan mat som jag är uppvuxen på (fast med lite modernare inslag såklart, vi gillar att prova nya rätter!) det vill säga ”helt vanlig mat” som jag kallar det. Jämfört med mitt tidigare liv med ätstörningar där restriktivt ätande styrde tillvaron så är det en enorm frihet att kunna äta allt. Jag mår så bra av det ❤️

I min lilla familj utesluter vi ingenting i matväg och varken diettrender eller hälsohets styr våra matinköp. Däremot försöker vi följa Socialstyrelsens kostrekommendationer (haha det låter ju lite torrt 😅) vilket landar i ett tänk där någon slags tallriksmodell ändå är idealet. Grönsaker till varje måltid är till exempel en grej som jag är ganska noga med, men det känns heller inte som något svårt eller jobbigt - det är ju gott! Vidare så försöker vi lägga upp veckans måltider så att proteinkällorna varieras mycket (fisk, ägg, veg, korv, fläskkött, nötkött, kyckling osv) Ett annat exempel på variation är att då vi för visso konsumerar en del hel- och halvfabrikat, även ofta och gärna gör mat helt från grunden (om det bara finns tid). 

Idag är det populärt att misstro och kritisera de rekommendationer som finns vilket jag tycker är väldigt synd, då det skapar stor förvirring kring vad ett hälsosamt ätande innebär. Rekommendationerna i sig är ju definitivt inte orsaken till de livsstilssjukdomar som finns. Problemet är snarare att väldigt många inte följer rekommendationerna: Man äter kanske inte tillräckligt med frukt och grönt. Äter kanske för mycket kött. För mycket processad mat/annan utrymmesmat. Dricker för mycket alkohol (!) Och så vidare. 

Men istället för att ha tilltro till de befintliga kostrekommendationerna så söker många sig till det (i mina ögon) extrema där ibland hela livsmedelsgrupper väljs bort. Det jag främst vänder mig emot är den enorma rädslan för ”vanlig mat” som oseriösa personer och företag ser till att hålla levande och tjänar stora pengar på. Så många myter om kost florerar och det är svårt för gemene man att sålla i dem. Detta resulterar i väldigt skeva uppfattningar om vad ett hälsosamt ätande innebär; i vissa kretsar betraktas vanlig potatis som djävulens påfund medan fett i alla former inte kan överdoseras.... Omvända scenario existerar såklart också i dietvärlden - vad som är ”rätt” beror bara på vem du frågar 🙄

Är jag då verkligen så udda som äter allt/äter vanlig mat? Nej, jag tror egentligen att jag/vi utgör majoriteten, bara att de som inte gör det syns och hörs så mycket mer (i sociala medier osv) Sneglar jag till exempel i mina kollegors lunchlådor så ser jag ju till största delarna just ”helt vanlig mat” och de som konsumerar denna ”vanliga mat” är - tro det eller ej - högst hälsosamma individer utan livstilssjukdomar!

Nåväl, trots att vi är många som äter ”allt” så är det inte självklart att stå för det. Gärna ska en ursäkta sig på något vis: ”Jag borde ju egentligen...” Men vet ni, jag ber inte om ursäkt för min liberala syn på mat och ätande! För jag tror starkt på att det är det mest hållbara och hälsosamma att vara allätare. Kalla mig torr och omodern, men jag tycker kostrekommendationerna är rätt schyssta. Och jag älskar #heltvanligmat ❤️

#heltvanligmat
 
(Observera: Hur du väljer att äta bestämmer såklart bara du. Säkert kan olika saker passa för olika människor av olika anledningar. Med det här inlägget menar jag alltså inte att skriva någon på näsan. Mitt syfte är endast att avdramatisera vanlig mat och främja sunda matvanor).

KOMMENTARER:

  • Josäfin Andersson säger:
    2018-04-09 | 12:29:00
    Bloggadress: http://jossanamigo.blogg.se/

    Haha jag har aldrig riktigt gilla "vanlig mat" men efter att jag flyttat hemifrån och blivit pescitarian så ÄÄÄLSKAR jag saker som typ spaghetti och köttfärssås och lasagne osv!! Haha är typ lyxmat nu!

    Svar: Hihi, lite likadant för mig faktiskt. Jag äter (och älskar!) saker idag som jag på riktigt inte gillade som barn t ex fläskpannkaka, korvstroganoff och ost/skinkpaj 😁
    Johanna Ahlsten

  • Ida säger:
    2018-04-09 | 12:37:57
    Bloggadress: http://onlyonewaytogo.blogg.se

    "vanlig" mat is tha shit :-) Älskar husmanskost som potatis, köttfärslimpa och sås. Mums!! Tror många äter sånt men de visar sällan upp det på sociala medier. Där syns mest acaibowls, veganska rätter som är sååå inne, sockerfritt och glutenfritt och lchf... Tror att en allsidig kost är det bästa. Speciellt om man haft/har ätstörningar av något slag. Jag kommer nog aldrig kunna följa en diet för skulle lätt falla dit igen då. Kram

    Svar: Känner precis så jag med, aldrig dieter. Vanlig mat är det mest hälsosamma och trygga att basera sin kost på, särskilt om man har haft ätstörningar. Kram tillbaka ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Maria säger:
    2018-04-09 | 12:56:12
    Bloggadress: http://gairamsbilder.blogg.se

    Här har du en till som äter "vanlig mat". Trender och dieter har aldrig varit min grej :)

    Svar: Skönt att höra att jag är i gott sällskap! ❤️😊
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: