ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Mammaroll & snippkontroll - En bok i rättan tid ❤️

Kategori: Allmänt, Böcker, Hälsa och ohälsa, Mammalivet, Träning och fysioterapi

 
Då och då (inte ofta!) händer det att jag hittar en bok som finner mig just precis där jag är just nu, ja det blir nästan kusligt; som att boken hittat mig istället för vice versa. Så var det med Mammaroll & snippkontroll - Du och din kropp året efter förlossningen.
 
Utslagen av förkylning och graviditetssymtom hamnade jag på ett välbehövligt sofflock med nämnda bok som sällskap. Inom loppet av några timmar hade jag sträckläst den och under tiden hunnit med cirka hela mitt känsloregister. Sällan har jag drabbats av sådan spot on-läsning och boken landade ungefär precis perfekt, detta trots att den egentligen riktar sig till den som just fött barn (min bebis nr 2 ligger ju fortfarande i magen). Dock kände jag så starkt att jag verkligen hade behövt den under första tiden med min dotter (bebis nr 1) att läsningen nu på sätt och vis reparerade mycket av det självförakt och känsla av otillräcklighet som den tiden innebar. Det var läkande på många sätt att få förklaringar och att slippa känna sig så himla ensam med vissa grejer. När bebis nr 2 har anlänt kan jag den här gången bläddra tillbaka till mina favoritstycken och läsa dem igen när jag bäst behöver dem - sådana böcker ska en vara rädd om ❤️
 
Mammaroll & snippkontroll är skriven av Mia Fernando och Louise Winblad och utgiven på Fri Tanke förlag. Mia är fysioterapeut specialinriktad på obstetrik och gynekologi och bloggar på BakingBabies.se. Louise bloggar under namnet Hej hej vardag, har tidigare släppt en egen seriebok och även gjort illustrationer i samarbeten med t ex RFSU.
 
Boken är indelad i fyra huvudsakliga kapitel: ”Första veckorna”, ”första månaden”, ”första halvåret” och ”första året” och tar upp allt du kan tänkas fundera över under de olika faserna. Bland annat diskuteras kring hur en kan förhålla sig till sömn (och sömnbrist...), vad som egentligen är ”normalt” (och inte!) för kroppen efter graviditet och förlossning och när det egentligen ”är dags” att börja med sex igen. De träffsäkra illustrationerna framkallar genomgående det ena befriande skrattet efter det andra kring egentligen ganska tunga ämnen och igenkänningsfaktorn är som sagt total. 
 
Ett stort tack till Mia och Louise för en odömande bok vars innehåll landade så oerhört väl i mig. Känner ett sådant fint systerskap, ni är verkligen bäst och jag önskar att alla gravida (eller på annat sätt väntandes barn) och nyblivna mammor kunde få läsa Mammaroll & snippkontroll. Tack och tack igen ❤️
 
Hög igenkänningsfaktor 😏
 

KOMMENTARER:

  • Ida Jansson säger:
    2018-04-11 | 20:09:10
    Bloggadress: http://onlyonewaytogo.blogg.se/

    Verkar va en bra bok! Jag är inte gravid men det är min högsta önskan att bli det. Är så rädd att min kropp för alltid är förstörd efter 18 år av ätstörningar 😢 Kanske för privat men va din mens borta under långa perioder som sjuk? Hade du svårt att bli gravid? Kram

    Svar: Hej Ida ❤️ Nej det är inte för privat, har t o m skrivit om det efter att min dotter föddes faktiskt. Som kort svar på din fråga så hade jag lite svårt att bli gravid, fick inte tillbaka mensen efter att jag slutat med p-piller (väntade ett år och fick diagnosen PCO) så fick hjälp med ägglossningsstimulerande och sedan gick det egentligen väldigt lätt att bli gravid (gick på första försöket!!). Nu med graviditet nr 2 så såg gynekologen att ägglossning var på väg, men jag fick en hormonspruta ändå för säkerhets skull, gick på andra försöket 👍 Jag var jätteorolig att jag inte skulle kunna bli gravid, med tanke på vad jag utsatt kroppen för tidigare i livet men det gick och jag tror att det kan gå bra för dig också. Att behöva lite hjälp i form av hormoner är ju en baggis i sammanhanget. Viktigast är att det finns ägg och att du tar hand om kroppen NU, om du gör det så tror jag du har väldigt goda chanser ❤️ Min mens var borta under flera år, men nu har jag ett barn och ett på väg: Allt är möjligt ❤️ Och ja, boken är suverääään! Den går bra att läsa även i planeringsstadiet av en graviditet tycker jag 😘
    Johanna Ahlsten

  • Ida Jansson säger:
    2018-04-12 | 09:01:07
    Bloggadress: http://onlyonewaytogo.blogg.se/

    Tack för svaret ❤ vad fick du för ägglossningsstimulering? Vilka hormoner? Jag har ägg och hoppas allt ska komma igång automatiskt men hänger inte enbart på vikten utan annat spelar in oxå. Har en undervikt än så jobbar på det först och främst. Kram ❤

    Svar: Jag fick Pergotime (tabletter med aktiv substans Klomifen) första gången men behövde då skapa en blödning innan (också med tabletter, Primolut tror jag de hette) för att slemhinnan skulle byggas upp. Sedan funkade det 👍 Andra gången fick jag som sagt ta en spruta (Ovitrelle, innehållandes gonadotropiner) för att vara helt säker på att det skulle bli ägglossning (även om det såg ut som att det var på gång). Du kanske inte behöver någon behandling alls, det får väl tiden utvisa kanske? Att behandla undervikten så länge är klokt (även av andra orsaker) såklart, heja dig ❤️ ”Jag har ägg i alla fall” var mitt mantra och det blev ju bra resultat av de där äggen haha 😉 Kram!
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: