ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Försvarstal till vårt dagliga bröd

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Jag har alltid älskat bröd. Vete, fullkorn, mörkt, ljust. Allt från ett riktigt grovt danskt rågbröd till den luftigaste brioche tar jag till mitt hjärta (och mage). Bröd har aldrig varit förbjudet i min kosthållning, inte ens när jag var som sjukast kunde jag helt försaka det. Jag har alltid älskat bröd.

Nu har visserligen samhällets utbredda kolhydratfobi lugnat sig lite, men när jag höll på att ta tag i de sista bitarna av ätstörningen så härjade den nog som värst. Jag kommer ihåg hur jag i tankarna slets mellan det sjuka: ”bröd är onyttigt!” och det friska ”bröd är ett livsmedel som alla andra och ingår i en normal kost”. Inte utan ångest åt jag av brödet, för överallt påstods det ju vara fienden. Men jag gick aldrig med på att låta ätstörningen och det dietstörda samhället vinna, istället höll jag fast i mitt bröd på ett rent bibliskt vis; ”vårt dagliga bröd giv oss idag”! (Jag som inte ens är konfirmerad...)

Den som hävdar att bröd är ”farligt”, ”onyttigt” eller ”gör dig tjock” har fel. Nej, det är såklart inte bra att leva på bröd eller mackor, men det är heller inte något ”gift” som du behöver avstå ifrån. Bröd är #heltvanligmat med oförtjänt rykte. Allt handlar om mängden såklart och det är ju inte bra att äta för mycket av vare sig brödet, skinkan eller smöret. Men i en macka så har du ju egentligen rätt bra proportioner! (Smörgås är suveränt helt enkelt och med grönsak på så har du hela kostcirkeln!)

Och till den som säger att hen inte kan äta bröd för att det triggar hetsätning så svarar jag med Gisela van der Sters ord:

”Att undvika socker eller smörgåsar för att det sätter igång en hetsätningsattack kan möjligen fungera en kortare tid. Men det är en mycket stor skillnad på att äta smörgåsar när hjärnan är i akut behov av kolhydrater och att äta smörgåsar när behovet av just kolhydrater inte är lika akut. Ur fysisk synvinkel är det alltså bara när hjärnan saknar kolhydrater som man hetsäter.”

Och:

”...det är helt fel att se en person som hetsäter som en person som för alltid är dömd att göra det, eller för alltid måste avstå från vissa livsmedel. Jag har för många positiva erfarenheter av personer med ätstörningar som blivit friska, för att detta argument ska bita på mig”

(Från boken Matillåtet)

Nu ska jag hugga in på frukostmackorna! Hej!
Kommentera inlägget här: