ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

#prataomätstörningar

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Träning och fysioterapi

Det finns en särskild ”skämmighet” kring ätstörningar; att ha problem med det mest basala - mat och ätande - är enormt stigmatiserande och inget man pratar öppet om. Den här tystnaden kring ätstörningar är skadlig, för om ingen (eller åtminstone alldeles för få) pratar om det; hur ska då omvärlden förstå att det är ett problem? Hur ska mörkertalet kunna minska? Och hur ska kunskapen kunna bli större? Ja, skammen hos drabbade och deras anhöriga är, som jag ser det, ett mycket stort problem:

Hetsätning till exempel. Att i vår dietfixerade, ”hälso”-hetsiga värld vara en person som regelbundet hetsäter stora mängder ”onyttig” mat och utrymmesmat, den mat som ses som så förbjuden. Skam och ensamhet präglar sjukdomen och hetsätning är ett stigma om något. Inget man pratar om.

Eller den som lider av en ospecificerad ätstörning... Kroniskt trött (relaterat till stress, överträning och för lågt energiintag), undviker sociala sammanhang (pga tröttheten, men även rädslan för oplanerade matsituationer) och ses som ”tråkig”. Ätstörningen, som inte syns, äter upp den drabbades personlighet och kvar blir en försvagad person som lider i det tysta. Stor är skammen över att inte bara kunna vara ”normal”. Inget man pratar om.

Eller den som bara tränar. Ja, alltså, den som b a r a tränar. Hela tiden. Men träning är ju sunt? Hälsosamt? ”Fetma-epidemin” är väl värre? Inte har väl hen problem? Avundsjuka blickar. Hen tränar verkligen så mycket, hur orkar hen!? En dag kommer hen inte till löpträningen. Hjärtmuskelinflammation. Det dröjer dock inte länge innan hen är tillbaka. Blekare och svagare på crossfit-passet förvisso, men tillbaka i träning. Och frisk. Väl? Inget man pratar om.

Eller hon med anorexia nervosa. Så sjuk att hon blivit inlagd på sjukhus. Vännerna blir allt färre och till och med familjen tar avstånd nu. Vikten blir allt lägre, skammen allt större - de anhörigas skam inte minst. Borta är varje tanke om att hon bara ville vara ”hälsosamt smal” och det som kvarstår är en psykiskt sjuk syster/dotter/fru. Psykiskt sjuk. Döende, trots att de väste åt henne att skärpa sig för längesedan. En anhörig som sakta tar sitt liv. Inget man pratar om.

Tänk om vi pratade om ätstörningar istället för att tiga ihjäl både kunskap och människoliv..!

Tänk om hetsätning inte var fullt så skambelagt, jag lovar att det hade funnits mer kunskap om det då. Att det vore lättare att få hjälp om fler kom och sa till vården: ”Jag hetsäter, jag har en ätstörning och jag behöver hjälp!”

Tänk om den med ospecificerad ätstörning tog mod till sig och sa till sina kollegor eller vänner: ”Jag har en ätstörning, jag mår dåligt just nu, men jag vill må bättre. Kan jag räkna med ert stöd?”

Tänk om träningskompisarna till hen som faktiskt tränar f ö r mycket frågade: ”Hur är det egentligen? Kan vi hjälpa?”

Tänk om den inlagda tjejens familj för längesedan hade tagit de där viktiga, tidiga varningssignalerna på allvar och pratat om ätstörningar!

Jag utmanar er att prata om ätstörningar. Ni som är drabbade, ni som varit drabbade, ni som är anhöriga, ni som varit anhöriga, ni som jobbar med ätstörningar, ni som vet massor om ätstörningar, ni som knappt vet någonting om ätstörningar: #prataomätstörningar

Skriv några rader på sociala medier och använd taggen: #prataomätstörningar
Skriv vad som helst som berör ämnet ätstörningar; låt oss prata och diskutera och nå ut. Tagga gärna mig @aterhamtningsbloggen också så jag får se vad ni skriver och vara med och diskutera ❤️ 

 

KOMMENTARER:

  • Nina säger:
    2018-08-29 | 21:23:10

    Håller verkligen med om att man borde prata mer om det, hoppas din hashtag får bra spridning!

    Jag började nästan gråta när jag läste det om ospecificerad ätstörning och kronisk trötthet kopplat till för lågt energiintag.

    Vet inte, kändes bara så fantastiskt stort att få den känslan validerad. För man pratar så lite om de fysiologiska konsekvenserna av just ospecificerade ätstörningar, tycker jag.

    Mina ätstörningar bestod av att varva hetsätning med hårdbantning.
    Det jag tyckte var absolut värst med ätstörningarna var de fysiska biverkningarna av bantningen: illamående, yrsel, sömnbrist och energilöshet.

    Och absolut ingenting syntes på utsidan för jag var hela tiden normalviktig.
    (Samtidigt underlättade faktiskt det otroligt mycket för mig att bli frisk, för jag behövde aldrig gå upp i vikt.)

    När jag tänker tillbaka på det nu var det som att vara sjösjuk år efter år, fy fan alltså...
    Mådde så fruktansvärt illa.

    Nu har jag varit frisk i snart 10 år, och jag skulle aldrig stå ut med ett sånt liv igen!
    Det är en stor sorg att jag aldrig kommer vara trådsmal, men jag kommer aldrig att agera på den sorgen.
    Känns som att jag tagit bantabus hehe (nej är inte från Göteborg).

    Tyvärr kan jag inte njuta av det friska livet fullt ut pga gick in i en kronisk depression för åtta år sen och tror faktiskt ätstörningarna var en stor bidragande orsak.

    Men tänker i alla fall på hur otroligt mycket sämre jag hade mått om jag DESSUTOM ätit för lite.
    (Ursäkta att jag skrev massa orelaterade grejer nu.)

    Du skrev häromdagen att du känt dig låg över att inte riktigt nå ut med bloggen.
    Jag förstår din känsla, men ville bara säga att din blogg är otroligt bra! Välskriven, påläst, aldrig triggande, inspirerande och empatisk.
    Och även om jag inte kommenterat innan så tänker jag massa grejer när jag läser, liksom säkert majoriteten av dina läsare!

    Svar: Alltså tack för din fantastiska kommentar ❤️ Det betyder så mycket att få höra att det jag skriver ändå når ut ❤️ Tack för att du delade med dig av din historia, inget du skrev var ett dugg orelaterat hörru, utan bara intressant!! Skrattade gott åt Bantabus 😂 (och jag är från Gotland, inte Göteborg jag heller ☺️) Håll hårt i din humor ❤️ Tack igen för att du tog dig tid att kommentera!
    Johanna Ahlsten

  • Nina säger:
    2018-08-30 | 10:37:33

    Och tack för ditt fina svar! ❤

  • Nina säger:
    2018-08-30 | 10:37:34

    Och tack för ditt fina svar! ❤

    Svar: ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: