ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Återhämtningsbloggens julkalender 2018, tema: Matglädje! Lucka #15

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

 
Lucka handlar om den värdefulla variationen - den som ger mig såmycket mer matglädje jämfört med förr.
 
När jag var fast i min ätstörning kändes det otryggt att variera maten. Det var läskigt att införa nya livsmedel och jag höll mig länge till ett begränsat antal "säkra" rätter även efter det att jag blivit mindre rädd för själva kaloriinnehållet. En ätstörning handlar väldigt ofta till stor del om att vilja ha kontroll och så var det uppenbarligen för mig. Men kontrollen förtar glädjen, så är det onekligen. 

Numer, som frisk, har jag ett stort behov av att VARIERA min mat! Jag blir uttråkad av bara tanken på att äta samma maträtt för ofta. Jag experimenterar mer i köket, "höftar" och improviserar och det är kul! Och det är verkligen SÅ mycket roligare med mat nu när inte alla dagar måste se likadana ut. Enklare och friare är det också och jag älskar det. Variation ger matglädje!

Random matbild på improviserad vardagsmiddag!

Bild: 1. pixabay.com (redigerad) 2. Privat 

Kommentera inlägget här: