ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Klara oxveckorna

Kategori: Allmänt, Livets goda, Personligt, Återhämtning

Vardag igen. Januari segar sig fram. Sen kommer februari - få dagar men ack så lång månad ändå... Grått. Kallt. Trist. Slask.  Jag har känt mig lite smådeppig efter julledigheten och min mamma påminde mig om det som i folkmun kallas för ”oxveckorna”:
 
”I det gamla bondesamhället var oxveckorna den tunga tidsperiod som kommer efter en lång ledighet när det är långt till nästa ledighet. Uttrycket syftar på att man då får slita som en oxe. För många både då och nu är tiden efter jul just en sådan slitig tid med långt till nästa extra ledighet” Källa: Institutet för språk och folkminnen
Mm, det är allt lite trögt just nu... Är dock väldigt tacksam för att jag har ett jobb som jag gillar så mycket, det är egentligen bara motigt på söndagskvällen och när jag skall upp på morgnarna, sedan är det nästan alltid kul och bra när jag väl är där. Men trots ett i grunden roligt jobb och en bra arbetsplats så är dagarna helt enkelt lite tyngre just nu. Som för många just nu: Oxveckor. Som väl är så har jag hittat några faktorer som faktiskt piggar upp: Kaffe är inte dumt till exempel (kan äntligen dricka det igen efter att ha blivit av med graviditetsillamåendet, hurra!) - underskatta inte kaffe säger jag bara! Sedan har jag återupptäckt Queen och totalt grottat ner mig i både musik och trivia - underbart! Lyssnar varje morgon på väg till jobbet och slås som så många gånger förr av hur bra jag mår av bra musik! ❤️
 
Vidare så ser jag till att mysa/lyxa till det någon gång mitt i veckan, det känns verkligen extra behövligt just nu för att orka till helgen. Det behöver inte vara något märkvärdigt (vi brukar äta något extra gott och typ se en bra film), men någon liten guldkant sådär mitt i veckan vill jag ha och då helst tillsammans med familjen. En annan grej som känns rolig och peppig just nu är att vi håller på att inreda vår nya lägenhet - ett projekt att fokusera på, det känns också bra.
 
Kaffe i en peppig kopp kanske kan göra oxveckorna lite drägligare?
 
Hur klarar du oxveckorna? Ge mig dina bästa tips!
 

KOMMENTARER:

  • Maria L säger:
    2018-01-15 | 22:01:14

    Genom att just tänka på hur mycket jag älskar mitt jobb! Att vara lärare är inte lätt alla gånger, men att jobba med barn är inget annat än ett privilegium. Sen ser jag till att hinna dansa en gång i veckan, samt hitta något jag är liiite stressad över.

    Inte stressad som i "Det går aldrig!" utan som i "En vecka till hade inte suttit fel.", för sådant jag helst hade haft någon dag till på mig inför, kommer ju alltid liiite för fort. Så då rusar ju veckorna fram!

  • Johanna Ahlsten säger:
    2018-01-18 | 10:20:55

    Kan vara bra med mycket att göra och lite lagom stress (men bara gällande nåt kul) tycker jag med. Att ha tråkigt gör ju att tiden släpar sig fram.

Kommentera inlägget här: