ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Trött på bantningsreklam

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Jag har nog aldrig fått så mycket bantningsreklam på Instagram, Youtube osv som just nu och jag undrar i mitt stilla (nåja) sinne vad det beror på. Kan ju liksom intyga att jag inte sitter och googlar ”viktnedgång”,  eller liknande utan snarare så är jag vansinnigt ointresserad av olika bantningsmetoder och har absolut 0 intresse av att gå ned i vikt. Ändå är inte ens jag skonad från bantningsreklamen. Blir arg. För att jag blir utsatt för löjlig och triggande bantningsreklam som jag vill slippa se. Blir också arg för att ”produkterna” som det görs reklam för finns över huvud taget, för det rör sig bara om skit som inte har ett dugg med hälsa att göra.
 
Om jag ville gå ned i vikt skulle jag aldrig använda mig av pulverdieter eller liknande, men det är mestadels sådant som det kommer upp reklam för i mitt flöde. Produkter från företag som år efter år livnär sig på smal-till-varje-pris-idealet. Företag som är helt ointresserade av att du mår bra, utan tvärtom går runt på att folk känner sig stressade och pressade nog att prova vad som helst för att gå ner i vikt. Blir så less.
 
NEJ
 
Som grädde på moset så blev jag nyligen personligen inbjuden av ett Insta-konto att delta i någon slags ”utmaning” för mammor (självklart inriktad på viktnedgång, kostscheman, godisförbud osv) och jag kände en stor irritation: Hur tydlig måste jag vara för att folk ska förstå att jag är HELT OINTRESSERAD och typ den sista som skulle haka på en sådan ”utmaning”?? Ja, jag är mamma. Nej, jag vill inte banta. NEJ. Frågor på det?    
Kommentera inlägget här: