ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Det går att bli helt frisk från ätstörningar

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

I dag den 2 juni är det Internationella ätstörningsdagen, en dag då ätstörningar uppmärksammas lite extra runt om i världen. Men det finns fortfarande mycket okunskap om ätstörningar. Därför vill jag vara med och bidra till att öka kunskapen. 

Nedan hittar du ”Nio sanningar om ätstörningar”:

 
Det jag vill lyfta lite extra idag är den för mig kanske viktigaste punkten, nummer 9: Det går att bli helt frisk från ätstörningar. För det går, det är jag levande bevis på! Tyvärr tvivlar många (såväl drabbade som anhöriga och vårdpersonal) på detta och sorgligt nog så får en del till och med höra av vården att de inte kan bli friska. Men det är felaktigt - ingen kan säkert veta att just du inte kan bli frisk. Kanske har du bara inte fått rätt stöd, kanske har du inte varit "på rätt plats" i livet för att tillgodogöra dig hjälpen och så vidare. Om du vill bli frisk, om du är redo nu, då är allt möjligt. 
 
Att ha med sig och återkomma till på vägen mot det friska livet: 
  • Tro på att det går att bli frisk och fri
  • Det är aldrig ”kört”
  • Återfall betyder inte att det inte går att bli frisk 
  • Det går att bli frisk även om det känns hopplöst just nu
  • Du är inte ensam
 
PS. Hjälp finns att få! Tveka inte att ta kontakt med
Frisk & Fri Riksföreningen mot ätstörningar, de erbjuder stöd på olika sätt och kan även hjälpa dig vidare till rätt vård ❤️
 

KOMMENTARER:

  • Ida Jansson säger:
    2018-06-02 | 20:42:22
    Bloggadress: http://onlyonewaytogo.blogg.se/

    Så viktigt att ta upp. Jag har svårt att tro att jag kommer bli helt frisk efter 18 år. Även min terapeut säger att jag nog inte kommer bli 100% frisk utan ha kvar en del för alltid men lära mig handskas med det så jag kan ha ett bra liv ändå.
    Min terapeut har själv haft ätstörningar som 16 åring. Antar att hon utgår från sig själv när hon säger så. Finns det verkligen någon som blivit helt frisk efter över 18 år som sjuk? Bad om stöd från frisk o fri igår men de hade ingen att erbjuda förrän i höst typ :(

    Svar: Ja det går! Jag fick ätstörningar som 12-åring och blev frisk på riktigt efter jag fyllt 30! Naturligtvis går det inte att radera ut sitt förflutna, men det går det går det GÅR att komma ifrån tvångsmässighet, svält, kroppskomplex, att inte kunna vara spontan osv osv. Att bli helt frisk tycker jag handlar om att kunna leva det liv en vill, ett liv dör en inte begränsas av en tidigare eller pågående ätstörning. Du klarar det Ida! Jag trodde inte att skulle kunna komma såhär långt men det gick och det var så värt det. Kram!
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: