ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Middagstips: ”Italiensk” färspaj

Kategori: Allmänt, Personligt, Ätbart

Jag älskar paj! Det är så gott, går att variera i det oändliga, kan förberedas i förväg, är perfekt bjudmat och gör sig även bra som fryst matlåda. Igår kokade min mor storkok på köttfärssås och det som inte lades med spagetti i matlådor fick ta plats i just en härlig paj. Resultatet blev supergott och därför tänkte jag dela med mig av receptet:
 
 
”Italiensk” färspaj
 
Pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
125 g smör (alt mjölkfritt alternativ) 
3 msk vatten
 
Kör alla ingredienser i matberedare. Platta ut i en vanlig pajform och nagga botten. Låt pajskalet vila i kylen i ca 30 min. Förgrädda sedan ca 10 min i 225 grader. 
 
 
Fyllning:
Ca 3 dl köttfärssås (eller vegetariskt/veganskt alternativ) med italiensk smaksättning (dvs generöst kryddad med vitlök, basilika och oregano)
1 burk inlagda champinjoner (eller motsvarande mängd färska), väl avrunna 
Ca 2-3 dl ost (eller vegetariskt/veganskt alternativ) 
 
Blanda svampen med köttfärssåsen. Lägg i pajskalet och toppa med osten. Grädda i ca 15 min, eller tills osten fått ordentligt med färg. 
 
 
 
Servera pajen med sallad. T ex den här: Isbergssallad, tomat, gurka, blandade oliver. Dressing på olivolja, balsamico + basilika, oregano, salt och svartpeppar. 
 
 
 
Nu ber jag om er bästa paj-inspiration! Vad har ni för favoriter?
 
Kommentera inlägget här: