ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

”Jag känner ingen som har en ätstörning” - Då hävdar jag att du har fel!

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Såväl som sjuk som efter att jag blev frisk har jag kontinuerligt, i varje nytt sammanhang jag befunnit mig i, stött på människor med ätstörningar. Och nu, via bloggen, kommer jag dagligen i kontakt med personer som är drabbade på olika sätt. Så. Säger någon att hen aldrig träffat någon med en ätstörning hävdar jag att hen har fel.

Men jag har inga vetenskapliga belägg för det, nej. Tittar en på siffror så tycks ätstörningar vara ett ganska litet problem? Uppskattningsvis 200 000 individer? Det låter inte mycket. Mörkertalet tros dock vara stort och jag tänker att det beror på flera saker att vi har så svårt att få fram korrekta siffror:

• Det finns en enorm skam och tystnadskultur kring ätstörningar och det är vanligt att man drar sig för att söka vård.
• Många vårdgivare kan ej känna igen en ätstörning. Kunskapen är ofta låg i den allmänna vården. Och tror man t ex att ätstörningar bara handlar om underviktiga tonårstjejer så kommer antalet som får en ätstörningsdiagnos inte att bli så stort.
• Vissa som är drabbade av en ätstörning förstår inte att så är fallet och söker därmed inte hjälp. Återigen; den låga kunskapen och myterna om ätstörningar påverkar.
• Mer forskning, intresse och engagemang och upplysning krävs.

Vi behöver #prataomätstörningar !

 
Kommentera inlägget här: