ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Vi har alla upplevt hopplösheten

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Jag skulle så väldigt gärna vilja kunna göra mer för er som hör av er till mig. Det är inte utan att jag känner mig lite maktlös när jag hör om hur komplicerat det kan vara att få hjälp, hur svårt det är att bli tagen på allvar och om de kritiska tankar många har om sig själva. Många känner verkligen en stor hopplöshet i sin situation; en hopplöshet som jag minns väl och förstår är mycket smärtsam.
 
I måndags var jag på ett litet möte på Frisk & Fris kontor här i Stockholm. Det slog mig under vårt samtal att föreningen till stora delar är uppbyggd av medlemmar som sannolikt också upplevt just den där hopplösheten. Tänk er; en stor nationell förening byggd av före detta ätstörningsdrabbade och deras anhöriga. Många, många människor som en gång i tiden haft liknande erfarenheter som du, men som nu kommit ur ätstörningens klor. Det är faktiskt en upplyftande och hoppingivande tanke ❤️
 
Jag tycker att Frisk & Fri är en fantastisk förening och jag är själv stödmedlem. På mötet talade vi bland annat om att en av föreningens viktigaste ståndpunkter just är att tala om det viktiga: Att det går att bli frisk. Jag har själv skrivit om det på bloggen flera gånger och om jag kan få några av er att tro lite mer på att det faktiskt går att komma ur det helvete som ätstörningar (och annan psykisk ohälsa) innebär så är det värt mycket för mig. Så jag säger det igen:
 
Det går.
Även om du är på botten just nu. 
Även om du misslyckats många gånger. 
Även om du känner dig svag.
Ge dig själv chansen att bli frisk och fri. 
Och tro på att det går.
Det går. Det går. Det går! 
 
 
Kommentera inlägget här: