ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Hälsa (blogglista)

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Personligt

Dags för en blogglista igen, denna gång om - aldrig neutrala temat - HÄLSA:

1. Hur mår du rent fysiskt?
Med tanke på att jag ganska nyligen genomgått en hemsk graviditet, gjort en bukoperation (kejsarsnittet) och nu är tvåbarnsmamma/småbarnsmamma = stundtals slitigt och stressigt, så skulle jag säga att jag mår ganska bra fysiskt! Är definitivt inte smärtfri eller superstark, men det funkar.

2. Hur mår du rent psykiskt?
Se fråga 1, haha. Kropp och knopp går nästan alltid hand i hand för mig. Jag mår rätt bra tycker jag; det är underbart att vara mamma, men såklart stressigare och tuffare nu rent praktiskt med två barn.

3. Vad är hälsa, enligt dig?
Balans. Låter klyschigt kanske, men balans i livet är den största hälsomarkören för mig. (Du kan läsa mer om mitt hälsotänk här). 

4. Vad borde du göra mer/mindre av för att maximera din hälsa?
Stressa (upp mig) mindre. Helt klart.

5. Vilken är din värsta sjukdom/olycka som du har varit med om i livet?
Ätstörningen.

6. Skulle du kunna tänka dig att jobba inom vården?
Ja, jag gör ju det! 😆

Trivs mycket bra i mitt yrke som fysioterapeut ❤️ Idag är det förresten fysioterapins dag! Hurra! 

7. Har du någonsin åkt i en ambulans?
Nej, faktiskt inte. 

8. Hur ofta besöker du tandläkaren?
När jag blir kallad. Men borde gå nu för jag tror att jag har ett hål... 😩 

9. Vad anser du om psykofarmaka, kosttillskott, Ipren osv?
Att det är bra att det finns! Därmed inte sagt att det passar alla, alltid. (Tycker för övrigt att det är en lite bred fråga..?)

10. Du behöver tala med en läkare/psykolog. Vill du hellre träffa personen face to face eller kan du tänka dig ringa ett samtal och prata med läkaren över mobilskärmen?
Har inte använt läkare på mobilen själv, men till min dotter och det funkade väldigt bra för att kolla på barnets eksem. Generellt så tycker jag bäst om att träffa någon face to face och tror också (generellt) att det blir bäst vård på det viset. Dock är ju situationen på vårdcentralerna (åtminstone här i Stockholm) väldigt pressad, långa köer till att få komma till husläkare och läkarbesöken blir ofta på några stressade minuter hos sk stafettläkare. Lättillgängligheten av vård i en mobil-app är helt klart tilltalande och kan säkert funka bra, beroende på vad en söker för, men kan såklart aldrig ersätta den ”vanliga” vården. Hela vårdsystemet borde ändras så att det blev lättare att få komma till sin husläkare inom rimlig tid när en behöver istället för att folk söker vård via mobilappar för åkommor som behöver ses över IRL.

11. Är du en morgon eller kvällsmänniska?
Morgonmänniska.

12. Hur får man dig på bra humör?
Kaffe... Ryggmassage funkar också. Och presenter, hahaha. (Skojar inte). 

14. Springa, lyfta vikter eller yoga?
Inget av det, haha. Sprang jättemycket förr i tiden - för mycket. Nu skadar jag mig bara om jag försöker springa. Har någon slags vision om att någon gång klara att jogga 3 eller 4 km, men vi får se. Lyfta vikter tycker jag är rätt trist, men ur hälsosynpunkt är det definitivt något som vore bra för mig. När bebis slutat amma blir det nog ett gymkort. Tror jag. Yoga har jag aldrig fastnat för, men brukar ge det en chans vartannat år. Kanske börjar gilla det någon gång, vem vet. Lyfta vikter säger jag då dvs styrketräning; det skulle jag må bra av i lagom dos.

15. Prata känslor/problem med dina föräldrar, vänner eller psykologen?
Jag tror att det är två helt skilda saker och att båda kan vara väldigt bra att göra.

”Ett äpple om dagen håller...vem som helst borta om du bara kastar det hårt nog!” 
 
Bild: pixabay.com
Kommentera inlägget här: