ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Läsarfråga: ”Hur ska jag bemöta kommentarerna?”

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Det kom en läsarfråga angående kroppskommentarer:

”Har kämpat med en ätstörning sedan en tid tillbaka och börjar bli rätt så trött på folk som tror sig ha rätt att kommentera andras kroppar. Började på nytt jobb i maj och får ständigt kommentarer där om att jag är så smal och liten i maten. Jag är såklart medveten om detta själv och kämpar för att lägga på mig vikt, men är så trött på att få det upptryckt i ansiktet av människor man inte känner särskilt väl. Vet inte hur jag ska bemöta kommentarerna?”

Att kommentera någons kropp är verkligen bland det onödigaste som finns. Det blir liksom aldrig bra. Jag vill ändå tro att de som kommenterar (åtminstone i de flesta fall) gör det i någon slags välmening och omtanke, men det blir helt fel, jag fattar. När kommentarerna kommer så tycker jag att det kan vara ett bra tillfälle att prova att #prataomätstörningar.

Som en annan läsare skrev:

”Det hände mig i hissen här hemma. Mötte en granne som påtalade att jag gått ner i vikt och att det inte är vackert när kvinnor är för smala. Svarade honom rakt ut att jag har en ätstörning och att jag får hjälp med den. Efter det blev han tyst.”

Bra gjort tycker jag! (Och suck för män som tror att allt en gör är för dem..!) Hoppas gubben lärde sig något om ätstörningar! Och hade det varit i ett annat sammanhang hade ärligheten kanske lett till ett konstruktivt samtal.

Kanske skulle du kunna prova att säga något i stil med:

  • ”Jag tycker att det är väldigt jobbigt när någon kommenterar min kropp och mitt ätande, jag har en ätstörning och jobbar hårt för att ta mig ur den. Vill du göra något schysst för mig så kan du prata med mig om helt andra saker när vi äter lunch tillsammans, då blir det mycket lättare för mig” 

Det är ju dock inte alls självklart att outa att en har en ätstörning och jag vill verkligen klargöra att det är helt okej att hålla det för sig själv. Däremot behöver en därmed inte bara svälja allt som sägs; jag tycker gott att en kan säga ifrån när de oombedda kommentarer börjar hagla.

  • ”Kommentera inte min kropp”
  • ”Kommentera inte vad jag äter”

Eller liknande. Säg ifrån! Kommentarerna gör ju inte att ditt tillfrisknande går snabbare, utan är ju bara helt onödiga oartigheter. Kanalisera Magdalena Ribbing och lär folk veta lite hut! 😉

 
Kommentera inlägget här: