ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Lördagsgodis (blogglista)

Kategori: Allmänt, Livets goda, Personligt, Ätbart

Har haft en ganska allvarlig ton på blogginläggen den senaste tiden - för att behovet att skriva om sådant finns - men idag sticker jag emellan med en lättsam blogglista. Och vad passar väl bättre än en som handlar om godsaker, jag menar en lördag som denna? Fast det äts godsaker även andra dagar i det här hushållet kan jag ju avslöja...men ändå: Lördagsgodis!

 
1. Topp 3 lösgodis?
* Delizie eller vad de heter (ni vet de där rosa, rektangulära chokladbitarna)
* Salmiakbalkar
* Ferraribilar

2. Popcorn eller godis på bio?
Godis.

3. Bästa chokladen?
Oj. Nej, jag kan inte välja. Gillar nästan all choklad av okej kvalitet. Med nötter i är jättegott. 

4. Ostbågar eller chips?
Chips.

5. Favoritchips?
Är faktiskt ingen chips-konnässör, men vanliga saltade potatischips är gott till drinken.

6. Bästa mellanmålet?
Kanelbulle såklart haha. (Alternativt yoghurt och müsli eller ostmacka, men det platsar inte på den här godislistan va? 😜)

 
7. Favoritbakelse?
Kladdkaka? Är det en bakelse? Jag måste ju få in kladdkaka här någonstans ju!
 
 
8. Godaste pajen?
Hallonpaj!
 
 
9. Godaste småkakan?
Kolasnittar, enkla att göra och försvinnande goda att äta.
 
 

10. Bästa läsken?
Cola zero.

11. Glass eller tårta?
Oj vad svårt. Men måste jag välja så säger jag glass. Eller nej, vänta, tårta! Men då ska det vara min mammas Pinocchio-tårta. Den är drömgod ❤️

 
12. Favoritfrukt?

Banan och äpple äter jag dagligen. Vindruvor är också en favorit (särskilt i buteljerad form hahaha).

13. Bästa glassmak/glassen?
Sias chokladglass.

14. Favorit i Gott och Blandat?
De röda!

15. Surt, sött eller salt?
Sött! Fast saltlakrits är också mums.

Vad säger ni; har jag bra eller kass smak??

PS. Bjuder som en liten lördagsbonus på mitt bästa recept på kladdkaka!

125 g smör
2½ dl strösocker
2 ägg
1 dl vetemjöl (knappt)
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
Ca 50 g mörk choklad

Smält smöret i en kastrull, dra av den från plattan och låt svalna. Blanda socker och ägg i en skål. Blanda mjölet och övriga torra ingredienser i en annan skål. Rör ner ägg- och sockerblandningen i kastrullen med det smälta smöret. Tillsätt sedan mjölblandningen. Blanda väl. Häll smeten i smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.

Grädda mitt i ugnen i 175°, ca 15 min. Lägg på bitar av mörk choklad på den ännu varma kakan. Låt svalna en liten stund i rumstemperatur. Ställ sedan kakan kallt så den stelnar och blir sådär seg och lite knäckig. Servera med grädde, glass och gärna även frukt eller bär (gärna färska hallon, himmel så gott!)

Trevlig lördag! ❤️

KOMMENTARER:

  • Sofia Ekholm säger:
    2018-09-01 | 14:48:25
    Bloggadress: http://sofia.yogaworld.se

    Haha, druvor i buteljerad form - love it!! 🤣Tror jag lånar din lista till någon gång då inspirationen tryter 🤔 Ang godissmak - choklad e ok men salmiakbalkar 😝 Kram!

    Svar: Ja vad kul! 😊 Mmmm salmiakbalkar 😇
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: